DET SVENSKA FÖRETAGSKLIMATET

Uppåt i modehandeln

Ökad försäljning av kostymer är en av förklaringarna till positiva siffror för modehandeln i maj, enligt Svensk Handel. Bild: Hasse Holmberg / TT

Maj var en bra månad för modehandlarna. Många gav sig ut för att uppdatera sommargarderoben, enligt Svensk Handel.

Både kläd- och skohandeln ökade i maj, med 3,7 respektive 2,5 procent jämfört med samma månad föregående år. Examensfiranden och semester är en förklaring, skriver Svensk Handel som ligger bakom siffrorna.

"Maj är historiskt en viktig månad för svenska modeföretag. För många stundar studentfester och vi får rapporter om en stor efterfrågan på klänningar och kostymer. Det är, i de tuffa ekonomiska tiderna, viktigt att månadens siffror var positiva", säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel i ett pressmeddelande.

Hon pekar samtidigt på att många företag inom modehandeln fortsatt möter stora utmaningar. Justerat för inflationen innebär försäljningssiffrorna en minskning i volym, jämfört med hur det såg ut i april.

"Tyvärr ser vi fortsatt hur den höga inflationen slår hårt mot såväl handlare som konsument", säger Mikkonen.