DEN SVENSKA BESÖKSNÄRINGEN

Stordalen: Därför byter vi namn

Bild: Mostphotos, Ole Berg-Rusten/TT

Nordic Choice Hotels har bytt namn till Strawberry. Namnet kommer av jordgubbsfilosofin som Petter Stordalen fick av sin far som barn, säger han till Besöksliv.

– Nordic Choice Hotels är inte längre ett rent hotellföretag. Idag erbjuder vi upplevelser över hela Norden och vi vill ha ett varumärke och ett namn som representerar hela portföljen. Namnbytet markerar det första steget i visionen för det nya bolaget; Vi ska vara överlägset bäst på upplevelser i Norden – genom fler externa partners, fler hotell, fler restauranger, och mycket mer, säger Strawberrys grundare och ägare Petter Stordalen till Besöksliv.

Han berättar att han ville ha ett namn som knyter an till en historia.

– Jordgubbsfilosofin har alltid varit närvarande i bolaget och det kommer den att vara även fortsättningsvis, säger han och förklarar:

– Den handlar om att göra det bästa av situationen och lägga sin tid på det man kan göra någonting åt. Att lägga sin tid på det man inte kan påverka är slöseri med tid och energi. Jordgubbsfilosofin kommer från min pappa Knut som gav mig det rådet när jag som ung jordgubbsförsäljare klagade över att mina jordgubbar var mindre än konkurrenternas och att min försäljningsbod inte var lika fin som de andras. Han sa då “Sälj de jordgubbar du har för de är de enda du kan sälja”.

Besöksliv: Namnet Strawberry bygger på jordgubbsfilosofin