DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Kreativiteten hos företagen tar skada i lågkonjunkturen

Bild: Helena Landstedt/TT

Kreativiteten blir ofta lidande när företagen tvingas dra i svångremmen i lågkonjunkturen. ”Låt riskfyllda idéer ta plats”, säger Stephan Schaefer, forskare om lågkonjunktur och företagande till DN.

Företagen ser minskade orderingångar och tvingas dra ner på personalstyrkan, enligt rapporten Investeringssignaler, från branschföreningen Innovationsföretagen

– Detta är bekymmersamt. Vi vet att pandemin förde med sig många problem och nu står vi inför nästa utmaning, säger Elin Lydahl, förbundsdirektör på Innovationsföretagen.

Kreativiteten tar också skada när företagen tvingas dra i svångremmen. När initiativ för att spåna idéer tas bort, kan förtroendet som medarbetarna känner för organisationen sjunka, menar Stephan Schaefer, organisationsforskare på Lunds Universitet, och som just nu skriver en bok om företagande och kreativitet.

– Därför tycker jag det är viktigt att att se värdet av kreativitet i ett företag och att lite riskfyllda idéer får ta plats och behållas, även under en lågkonjunktur, säger forskaren.

Dagens Nyheter: Forskaren om lågkonjunktur och företagande: ”Låt riskfyllda idéer ta plats”