DEN SVENSKA UTBILDNINGEN

Karriärtrappa ska locka fler till läraryrket

Skolminister Lotta Edholm (L). Arkivbild. Bild: Henrik Montgomery/TT

Politik (TT)

Regeringen inrättar ett nationellt professionsprogram för lärare, förskollärare och rektorer.

– Ett stort och viktigt steg för att höja läraryrkets attraktionskraft, säger skolminister Lotta Edholm (L).

Den svenska skolan har under lång tid präglats av för låga resultat, för mycket stök och lite studiero, enligt regeringen. Nu vill man höja läraryrkets status – med ett nationellt professionsprogram.

Tanken är att det ska gynna både elever, som får bättre undervisning, och lärare, genom att verka stimulerande och kompetensutvecklande.

– Det ska inte längre vara möjligt att kalla nån pepp-kurs på en halv studiedag för kompetensutveckling, utan det ska bygga på det som professionen behöver, säger skolminister Lotta Edholm.

Professionsprogrammet föreslås bestå av två delar. Det handlar dels om en nationell struktur för kompetensutveckling, dels ett nationellt meriteringssystem för legitimerade lärare, där lärare kan ansöka om olika meriteringsnivåer.

– Det här ska ge tydligare karriärvägar, säger Lotta Edholm.

Det ska finnas minst två nivåer, men kanske fler, säger hon.

Ett expertråd knutet till Skolverket ska tillsättas för att bygga upp systemet. Lagstiftningen föreslås träda i kraft den 1 januari 2025.