DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Ingen juleffekt för modehandeln

Konsumenterna håller hårdare i plånboken och gör färre inköp av kläder och skor. Arkivbild. Bild: Amir Nabizadeh/TT

Ekonomi (TT)

Konsumenterna håller hårdare i plånboken och än så länge märks ingen särskilt stark juleffekt inom modehandeln, enligt Svensk Handels senaste stilindex.

För klädhandeln noteras en liten uppgång med 1 procentenhet jämfört med förra året, men med hänsyn till rådande inflation är det en minskning mätt i fasta priser och volym. Det visar Svensk Handels siffror kring försäljningsutvecklingen under perioden 1–19 december.

Läget ser ännu dystrare ut för skohandeln, där försäljningen minskar med 10,5 procentenheter jämfört med i fjol. Minskningen förklaras med att kraftiga snöfall i november gjorde att många kunder köpte sina vinterskor tidigare, vilket påverkar decembersiffrorna.

"Tyvärr tvingas vi konstatera att modehandeln hittills inte fått det uppsving många handlare hade hoppats på. Konsumenternas köpkraft har minskat, vilket till mångt och mycket är signifikativt för handeln i stort. Men jämför man med årets övriga månader är december en stark månad, så visst kommer det ligga mjuka paket under granen även i år", säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Nu står handlarnas hopp till att kunderna ska vilja fynda under mellandagsrean – en viktig försäljningsperiod för modehandeln – innan vi går in i de första månaderna på det nya året som traditionellt är något svagare handelsmånader.