DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Styrkebesked från klädhandeln

Shoppingstråk på Drottninggatan i centrala Stockholm. Arkivbild. Bild: Christine Olsson/TT

Handel (TT)

Klädförsäljningen i butik och på nätet ökade med 36 procent i mars jämfört med samma månad i fjol, visar Svensk Handels stilindex. Ännu bättre gick det för skohandeln som steg med 49,6 procent.

"Vi kan konstatera att föregående månads positiva siffror inte var en tillfällighet, utan att modehandeln nu på allvar verkar återhämta sig efter mer än två oerhört tuffa år", säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

För klädhandeln landade försäljningen för andra månaden i rad även över motsvarande månad 2019.

Skohandeln ligger fortsatt under försäljningsnivån före pandemin, men närmar sig. I februari stannade försäljningen på minus 28 procent jämfört med två år tidigare, i mars på minus 12,9 procent.

Trots den positiva utvecklingen finns det enligt Mats Hedenström mörka moln.

"Omvärldsläget påverkar branschen. Förseningar från Asien och dyra fraktpriser, i kombination med pandemisituationen i Kina och Rysslands krig mot Ukraina är något som oroar våra medlemmar", säger han.