DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Klimat och pandemi sätter spår i julhandeln

Mer klassisk jul bedöms lyfta julhandeln. Arkivbild. Bild: Christine Olsson

Ekonomi (TT)

Ett julfirande tillsammans igen och fortsatt färre utlandsresor. Årets julhandel har förutsättningar att växa som brukligt. Men klimatet spökar måhända.

– Det blir kanske färre men dyrare varor, säger Joakim Wirén på HUI.

Som brukligt inför julen släpper handelns utredningsinstitut HUI sin prognos. Och ungefär lika vanligt pekar pilarna på nya försäljningsrekord, plus tre procent för hela december jämfört med julmånaden i fjol, i kronor räknat. Men när inflationen tagit sitt blir det bara en procents ökning kvar.

Översatt per person bedöms decemberhandeln öka med drygt 200 kronor till 8 330 kronor. Och jämfört med en vanlig månad så kan man översätta "julhandeln" till cirka 1 100 kronor per person, det är den merhandel som julen skapar, enligt HUI.

Klassisk jul igen

Prognosen bygger på att svenskarna tar revansch för fjolårets magrare firande i pandemins spår, en ökad smittspridning kan slå undan benen på dagens bedömning. Handlarna hoppas förstås på en riktigt storstilad klassisk jul igen där familjer träffas och därmed i större utsträckning har med sig fler julklappar än förra året.

Men leveransproblem, som nu påverkar i stort sett all kommers i pandemins fotspår, kan påverka negativt. Vissa snabbt populära leksaker kan exempelvis ta slut, anar Joakim Wirén.

– Men kanske köper man då helt enkelt något annat, säger han.

Mer hållbarhetstänk

Och klimatet som nu står extra mycket i centrum under pågående klimatmöte i Glasgow kanske får julklappsköpare att tänka efter en extra gång innan köphetsen tar kommandot.

– Inköp drivs allt mer av ett hållbarhetstänk. Det kan i stället driva upp snittköpet, säger detaljhandelsanalytiker Joakim Wirén och pekar på att det kan bli färre men dyrare klappar, men lägger till:

– Fast just i år kanske det ändå blir fler klappar eftersom vi kommer att ses mer.

Kläder och fritid

Framfört allt väntas sällanköpsvaruhandeln gå starkt i årets julhandel, som en effekt av ett ganska svagt 2020. Plus fem procent lyder prognosen, ungefär samma nivå som julen 2019, men det kan visa sig vara något defensivt, tror Joakim Wirén. Kläder spås gå bra, liksom sport- och fritidsutrustning.

– Det finns fortsatt ett intresse för att vara ute mer i naturen, säger Wirén.

Livsmedelshandel spås däremot få en något mindre ökning under jul, plus en procent, eftersom månaden jämförts med ett starkt fjolår. Och det bygger på att gränshandeln går starkt, annars kan det bli ett slutligt minus.

Olle Lindström/TT