KOMPETENSKRISEN

Underleverantörer varnar för storvarsel – ”Kan bli värre än finanskrisen”

Bild: Jeanette Larsson

Industrin återhämtar sig men bristen på komponenter oroar. Situationen riskerar att bli värre än under finanskrisen, menar branschchefen Fredrik Sidahl. Han varnar för en varselvåg bland underleverantörer inom fordonsindustrin.

Den svenska industrin återhämtar sig väl efter krisen. Men bristen på insatsvaror i olika branscher är ett stort orosmoln, menar Fredrik Sidahl, vd på Fordonskomponentgruppen, FKG. Bara bristen på halvledare kommer att påverka industrin under en lång tid framöver, varnar han.

– Vi kommer att ha en slagig situation under resten av året och troligtvis även under större delen av nästa år. Det finns olika anledningar, bland annat så har efterfrågan på den här typen av halvledare som behövs i fordonsindustrin stigit mycket. Det är mycket geopolitik i detta, men sammantaget så har vi en skakig situation nu och nästa år, säger han till TN.

”Företagen står där med personal och bundna kostnader”

Branschorganisationen FKG har många underleverantörer till fordonsindustrin under sitt paraply och brukar snabbt känna av hur vindarna blåser i ekonomin. De brukar i många fall ses som ett känselspröt för hela industrin. Även om industrin är inne i en kraftig återhämtning just nu så kan skenet bedra, menar Fredrik Sidahl. Situationen är kostsam för företagen.

– De stora aktörerna lever från hand till mun precis som vi på leverantörssidan. Orderböckerna är smällfulla, men man kan inte leverera när det inte finns några komponenter. Det som händer är att man får stänga produktionen som Scania och Volvo tidigare har gjort, eller så drar man ned på produktionen. Men företagen står där med personal och bundna kostnader, det skapar lönsamhetsproblem.

Fredrik Sidahl förklarar att det är komplicerat att leverera till just aktörer inom fordonsindustrin.

– Fordonsindustrin utgör bara 11 procent av efterfrågan, samtidigt som vi är en lite knölig handelspartner. Vi har enorma kvalitetskrav. En Iphone kan hänga upp sig lite utan att det gör så mycket, men så fungerar det inte med en bil, där kravs det väldigt mycket tester. Samtidigt kommer efterfrågan på halvledare stiga hos oss i och med elektrifieringen, säger Fredrik Sidahl och fortsätter:

– Ett fordon innehåller tusentals halvledarkomponenter och elektrifieringen kommer att kräva fler per fordon. Om vi lyckas med att bygga upp produktionskapaciteten i Europa kan vi lösa det.

”Vi har 98 500 anställda i branschen och grovt så äventyras kanske 15 000 arbetstillfällen i ett värsta scenario”

Men just nu riskerar situationen att bli värre än under finanskrisen, varnar Fredrik Sidahl.

– I värsta fall kan den här situationen innebära att företag med fulla orderböcker måste börja permittera. Det är en väldigt svår situation just nu. Jag var med när Lehman Brothers kraschade, då fanns det 68 000 anställda i branschen och vi tappade 10 000 arbetstillfällen. Nu har vi 98 500 anställda i branschen och grovt så äventyras kanske 15 000 arbetstillfällen i ett värsta scenario, säger han.

Stått emot bättre än andra länder

Indexsiffror från Sinf visar att svensk industri har stått emot ökad brist på insatsvaror och störningar i de globala leveransflödena relativt väl jämfört med andra länder. Aktivitetsnivån i oktober var högre i Sverige än i eurozonen. Men produktionen, lagerinköp och leveranstider oroar företagen samtidigt som priserna stiger.

– Kostnadstrycket i industrin har tilltagit ytterligare under hösten. Index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser nådde en ny rekordnivå i oktober vilket talar för fortsatt höga producentprisökningar de närmaste månaderna och på sikt ett ökat inflationstryck, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen på Swedbank, i ett pressmeddelande.

”Om situationen inte förbättras kommer det att skaka till ordentligt och vi kommer att få se varsel”

När det gäller fordonsindustrin hoppas Fredrik Sidahl på en lösning, men varnar för storvarsel.

– Jag hoppas att man lärde sig något under finanskrisen och att det inte blir lika många som måste gå nu. Skillnaden nu är också att vi har fulla orderböcker till skillnad från då, så vi hoppas på att halvledarbristen ska släppa, eller i alla fall mildras. Om situationen inte förbättras kommer det att skaka till ordentligt och vi kommer att få se varsel, säger han.