DEN SVENSKA ARBETSMARKNADEN

Strejkvarsel ökar pressen på SAS

En strejk bland SAS piloter kan komma att påverka uppemot 250 avgångar och 45 000 resenärer om dagen. Arkivbild. Bild: Ole Berg-Rusten/NTB Scanpix/TT

Ekonomi (TT)

Färre biljettbokningar och därmed ebb i kassan och svårigheter att attrahera nytt kapital. Det blir konsekvenserna av en ny pilotstrejk, men någon omedelbara fara för konkurs ska inte föreligga, enligt analytikerna.

Enligt Svensk pilotförenings egna beräkningar kan strejken som SAS piloter varslat om komma att påverka uppemot 250 avgångar och 45 000 resenärer om dagen.

SAS-ledningen kallar piloternas strejkvarsel chockerade och tondövt och även de analytiker TT talat med tror att varslet kan få stora konsekvenser för bolaget.

"Det här kan avskräcka framtida investerare och bli riktigt dyrt för SAS i form av ekonomiska förluster och negativa kundupplevelser. Vi uppskattar att en strejk kan kosta SAS runt 80–90 miljoner danska kronor kronor per dag", skriver Jacob Pedersen, analyschef på danska Sydbank, i ett mejl till TT.

"Även tidpunkten för den potentiella strejken – som sammanfaller med sommarlovet – göra stor skada för anseendet hos fritidsresenärerna, som i framtiden kommer att bli mycket viktigare för SAS då affärsresenärerna blir färre", skriver han vidare.

Ingen konkurs

Att en konkurs för bolaget skulle vara nära förestående tror dock inte Jacob Pedersen.

"SAS hade mer än åtta miljarder danska kronor i likvida medel i slutet av april, så bolaget har en viss finansiell motståndskraft på kort sikt", skriver han.

I februari lade SAS-ledningen fram en räddningsplan, SAS Forward, för det krisande flygbolaget. I korthet var planens innehåll att konvertera skulder till eget kapital (aktier), skaffa nytt kapital, hitta nya investerare samt reducera kostnader.

"SAS Forward innehåller de rätta initiativen, men de senaste dagarnas händelser understryker att de kommer att bli mycket svåra att genomföra. För befintliga aktieägare är det reella värdet borta och deras ägarandel kommer till stor del att utplånas när rekapitaliseringen eventuellt genomförs i framtiden", skriver Pedersen.

Hänger på Danmark

Även flyganalytikern Anders Lidman ser dystert på framtiden för det skandinaviska flygbolaget.

– Det var ingen överraskning och ett helt riktigt beslut att regeringen inte kommer att gå in med mer pengar i SAS. Bolaget har kämpat i 20 år nu och det går inte att försvara ett företag som har en produkt som inte klarar sig på marknaden, säger han.

Danska staten som är den andra storägaren har ännu inte kommit med något besked och sitter enligt Anders Lidman delvis i en annan sits, eftersom Kastrups flygplats är en av Danmarks största arbetsplats.

– Det är inte första gången piloter strejkar på SAS och det har tidigare rätt upp sig hjälpligt genom åren, men nu är SAS så pass svagt så att allt hänger på om den danska staten har lust att bära dem ett tag till, säger han.

Saknar marknad

SAS problem grundar sig, menar Anders Lidman, i att man inte längre har en tydlig marknad och klarat att hävda sig mot lågprisbolagen.

– Det räcker med att åka ut till Arlanda eller Landvetter en tidig morgon. Där finns alla de stora europeiska flygbolagen, medan SAS inte har särskilt mycket trafik, säger han.

Han kritiserar även SAS satsning på att flyga till fritidsdestinationer i Europa.

– Det är exakt där som lågprisbolagen är starka.

Kristina Erkenborn/TT