AVTALSRÖRELSE

Piloterna bröt förhandlingarna med SAS

Piloterna i SAS fick nog och lämnade förhandlingarna om nya kollektivavtal. Arkivbild. Bild: Johan Nilsson/TT

Ekonomi (TT)

Två dagar innan kollektivavtalen går ut för SAS piloter har förhandlingarna brutit samman. Relationen mellan fack och ledning är på fryspunkten.

– Vi ser inte några förutsättningar att komma överens, säger Martin Lindgren i pilotfacket till TT.

Två veckor var avsatta för förhandlingarna som inleddes på måndagen. Efter bara en kort träff på tisdagen tackade pilotföreningen för sig.

– Med detta sätter pilotföreningen SAS i en väldigt vansklig situation i ett redan allvarligt läge, säger Marianne Hernæs, SAS förhandlingschef på pilotområdet, till TT.

I samband med kvartalsrapporten i slutet av februari lade SAS fram ett gigantiskt sparpaket kallat "SAS Forward". Det är på 7,5 miljarder kronor årligen i fem, sex år.

Alla grupper av medarbetare omfattas i det svenska, danska och norska bolaget.

TT: Hur stor andel av besparingen ska piloterna stå för?

– Det tror jag faktiskt inte att jag ska kommentera så länge vi är den här situationen, svarar Marianne Hernæs.

Runt 800 miljoner

I de tre ägarländerna finns sammanlagt 800–900 SAS-piloter. De representeras i förhandlingarna av Martin Lindgren, ordförande i SAS-sektionen på Svensk Pilotförening.

– Vi har suttit i samtal med SAS sedan november utan att komma framåt i förhandlingarna, säger han.

– SAS krav på pilotföreningarna om lönesänkningar och försämringar i allmänna villkor, är såpass stora att vi inte ser några förutsättningar att komma överens.

Fackets tolkning av "SAS Forward" är denna:

– SAS vill spara uppåt 30 procent på pilotsidan. Beroende på vilken måttstock man använder motsvarar det omkring 800 miljoner kronor på piloterna av den miljard kronor som SAS har som besparingar på personalsidan, säger Martin Lindgren.

Ny flygmarknad

Som alla andra flygbolag har SAS drabbats hårt av pandemins effekter. Efter över två år av restriktioner och begränsningar ser flygmarknaden annorlunda ut nu.

SAS behöver stärka sin balansräkning och avser att i april redovisa hur nytt kapital ska slussas in i det krisande bolaget.

– Vi har ett stort behov av omställning och har gått in i de här förhandlingarna med mål att sänka kostnaderna. Men det vi har fått från pilotföreningen innebär stora kostnadsökningar för SAS, säger Marianne Hernæs.

Facket har lagt fram ett eget åtgärdspaket som man uppskattar kan spara in runt 25 procent av kostnaderna.

TT: Men inte lika omfattande som "SAS Forward"?

– Det skulle kunna finnas potential till det, menar vi. Men SAS håller inte med utan nedvärderar det bud som vi har lagt, säger Martin Lindgren.

"Oerhört ansträngt"

TT: Hur ser du på läget?

– Läget är oerhört ansträngt i bolaget, svarar han. SAS har genom pandemin missbrukat densamma kraftigt genom att säga upp närmare 50 procent av piloterna och sedan skapat interna bemanningsföretag där man friskriver sig de skyldigheter man har gentemot sina tidigare anställda och inte respekterar återanställningsrätten.

TT: Vad händer nu?

– Vi måste naturligtvis prata med våra medlemmar och se på förutsättningarna för att komma vidare på något sätt. Till slut måste vi ju landa i ett avtal med SAS, säger Martin Lindgren.

Marianne Hernæs betonar att SAS vill fortsätta förhandla:

– Vår dörr står alltid öppen för pilotföreningen. Vi måste hitta en lösning i den här allvarliga situationen.

Lars Pedersen/TT