DEN SVENSKA UTBILDNINGEN
Sveriges Ingenjörer: Så missgynnas STEM-elever på gymnasiet
Elever som läser naturvetenskap eller teknik på gymnasiet missgynnas av dagens betygssystem. Därför väljs utbildningarna bort av taktiska skäl, visar en ny undersökning från Sveriges Ingenjörer.
De taktikval som kommande gymnasieelever gör är ett hot mot Sverige som ingenjörsnation. Det menar Sveriges Ingenjörer. I en ny undersökning, som bygger på individdata från SCB för runt 200 000 elever konstateras att dagens betygssystem gör att elever på natur- och teknikprogrammen, alltså de som läser de så viktiga STEM-ämnena, får lägre slutbetyg än jämförbara elever på andra högskoleförberedande program.
– Valet av gymnasieprogram blir i praktiken ett strategiskt spel, som leder till att många högpresterande elever väljer bort natur och teknik för att öka sina chanser till attraktiva högskoleutbildningar, säger Johan Kreicbergs, samhällspolitisk chef på Sveriges Ingenjörer, i ett pressmeddelande.
– Dagens system är direkt orättvist mot elever på natur- och teknikprogrammet. Eftersom många skolungdomar är medvetna om det leder det i förlängningen till att Sverige status som tekniknation hotas, säger Johan Kreicbergs.
Pressmeddelande: Gymnasieelever på natur och teknik bestraffas av dagens betygsystem