DET SVENSKA FÖRETAGSKLIMATET
Här rivs gator upp utan förvarning – företag tvingas stänga: ”Systemfel”
Byggkaos och brist på information från kommunen tvingade Daniel Welin att stänga sin restaurang med bara en dags varsel. "Att nu ringa runt och be om ursäkt, vad hjälper det när vi tappar kunder och intäkter?", säger han till TN.
− Det är ju ingen rocket-science att ha koll på den egna planeringen och kunna skicka ut information i god tid om att gatan ska rivas upp och vara avstängd i veckor eller månader.
Det säger Daniel Welin, krögare i Örebro, som driver Lawekagruppen med sex verksamheter runt om i staden. Han brottas just nu med ett byggprojekt som stängt av korsningen Kungsgatan och Engelbrektsgatan i centrala staden, något som Örebro kommun meddelade en dag innan arbetet satte igång. Avstängningen gäller fram till den tredje oktober och blockerar effektivt den lilla bro över till restaurang Strömparterren som ligger på en holme i Slottsparken.
− Vi stängde allt direkt, med bara någon dags varsel. Som tur är kan jag flytta om personalen till våra andra verksamheter så de råkar inte illa ut.
Företag i Örebro drabbas av dålig information vid kommunala byggprojekt.
Krögare tvingas stänga verksamheter med kort varsel när gator rivs upp.
Evenemang påverkas negativt då gäster får lotsas genom byggarbetsplatser.
Bristfällig kommunikation tros vara ett systemfel inom kommunen.
Örebro har tappat kraftigt i ranking över företagsklimat enligt Svenskt Näringsliv.
Kommunen lovar nu att förbättra sina informationsrutiner till näringslivet.
Häromdagen var Daniel Welin dock tvungen att hantera problemen på allvar, trots avstängningen.
− Vi hade ett stort evenemang inbokat sedan tidigare. Alla de gästerna fick nu lotsas dit och tillbaka av personalen i reflexvästar, förbi hela bygget och sedan tillbaka igen in i Slottsparken. Det vara rena snitslade banan. Dessutom fungerar inte lamporna i parken så vi fick lysa med ficklampor och mobiler, säger han.
Inte ensam om att drabbas
Daniel Welin är inte ensam om att ha hamnat i en situation där kommunala byggprojekt påverkar företagets möjligheter, vilket TN har rapporterat om tidigare.
Även i lokala medier berättar företag om entreprenader som plötsligt drar igång utan information och möjlighet att förbereda sig på det kundbortfall som alltid uppstår när skyltar och avspärrningar blockerar vägen.
− Visst förstår vi att det behöver byggas och grävas runt om i stan. Men kom då och berätta det och vilka som blir berörda, hur länge det ska pågå och vem vi kan kontakta med frågor. Och gör det med framförhållning. Som det är nu, med obefintlig information, pekar det på ett systemfel i hela organisationen, säger Daniel Welin.
Brist på information, dialog och förståelse
Just bristen på information och över huvud taget den attityd som präglar kontakterna mellan kommunen och näringslivet, är en av de punkter som ingår i LFK, Svenskt Näringslivs undersökning av det lokala företagsklimatet i landets 290 kommuner. I den senaste rankingen som publicerades nyligen har Örebro fallit 19 placeringar och ligger nu på plats 211 i Sverige. Sedan 2018 har Örebro fallit över hundra placeringar.
− Örebro har alla förutsättningar att ligga betydligt bättre till men då måste en kulturförändring till, exempelvis när det kommer till information, dialog och förståelsen för hur företagare påverkas. Både företagare och jag personligen har tagit upp detta ett otal gånger. Svaret vi fått har varit att den kommunala organisationen jobbar med saken och att det måste bli bättre. Vi får hoppas att det händer något nu, säger Karl Hulterström, regionchef på Svenskt Näringsliv i Örebro.
Kommunen: ”Ett förbättringsområde för oss”
Pia Norstedt är sedan den 1 september nya näringslivsdirektör i Örebro och har tagit del av både uppmärksamheten i media om hur olika byggprojekt påverkar företagen och kommunens fallande placering i LFK.
Företagen talar om ett systemfel när det gäller information och kommunikation i frågor som gäller näringslivet, hur ser du på det?
− Det verkar stämma och är uppenbarligen någonting som inte har fungerat. Det är alltså ett förbättringsområde för oss i kommunen.
Hur ska de förbättringarna ske?
− Vi måste se över vilka arbetssätt vi har, var bristerna ligger. Örebro är en stor kommun med 12 000 anställda och likt många andra stora kommuner är just informationen utåt ett bekymmer. Det gäller att träffa rätt i kommunikationen.
I din roll som näringslivsdirektör, är du kommunens röst mot företagen eller företagens röst mot kommunen?
− Både och, hoppas jag. Näringslivet möjligheter är en viktig fråga för hela Örebro. I det här fallet måste vi se över att informationsmissar inte fortsätter att uppstå gång på gång. Entreprenader har ofta ett långt planeringsstadium så det borde finnas tid, säger Pia Norstedt.
Ber om ursäkt till företagen
Uppmärksamheten i media den senaste tiden har fått företrädare för Örebro kommun att ta kontakt med en del av de drabbade företagen för att be om ursäkt för de problem som har uppstått och för den obefintliga informationen.
− Det verkar som att de har fått sig en uppsträckning någonstans ifrån, säger Daniel Welin.
Förbättringsfaktorn är stor, menar han vidare. När det gäller vägarbetet som stoppar verksamheten vid Strömparterren är den enda information som finns de skyltar som sitter vid själva avspärrningarna.
− Det är ju lite klent och vi får väl hoppas att den verkligen stämmer, att allt ska vara klart den 3 oktober. Något annat har vi inte att hålla oss till. Att nu ringa runt och be om ursäkt, vad hjälper det när vi tappar kunder och intäkter? Örebro kommun behöver helt nya rutiner för det här i framtiden så att vi får reda på vad som händer utanför vår egen dörr, säger Daniel Welin.