REGELKRÅNGLET

Därför landar flygfrakten i Danmark – tvingas köra lastbil till Sverige: ”Sätter handeln ur spel”

Johan Ljungberg, ansvarig för affärs- och strategiska projekt på Örebro flygplats, Fredrik Kämpfe, branschchef på Transportföretagen Flyg. Bild: Jessica Gow/TT, Johan Nilsson/TT, Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT, Pressbild

Trots att de svenska flygplatserna står redo för att ta emot flygfrakt från Kina så landar den i Danmark och körs med lastbil över gränsen. Nu rasar branschen mot Tullverket. ”Finns bara förlorare”, säger Johan Ljungberg, ansvarig för affärs- och strategiska projekt på Örebro flygplats, till TN.

Tullverket motverkar möjligheterna för den svenska logistiksektorn att utvecklas, menar Fredrik Kämpfe, branschchef på Transportföretagen Flyg. Han menar att det är ett tydligt exempel på så kallad goldplating, vilket innebär att Sverige överimplementerar EU-lagstiftning.

– Faktum är att Tullverket i det här fallet tillämpar EU:s regelverk på ett sätt som gör det svårare för våra företag.

– Det är svårt att se hur vi ska få ett Sverige som är mer konkurrenskraftigt när våra myndigheter faktiskt sätter käppar i hjulet på det här sättet.

Han är mycket kritisk mot hur Tullverket tolkar EU:s IOSS-regelverk som i praktiken innebär att paket som svenskar beställer från till exempel Kina flygs inte direkt till Sverige – utan till Kastrup i Danmark. Där tullklareras paketen in och körs sedan med lastbil över till Sverige. Fredrik Kämpfe menar att det i grunden handlar om att det svenska Tullverket kräver fysisk skanning av varje enskild försändelse, vilket är krav som inte finns i grannländerna.

– Det blir en onödigt lång resväg då vi hade kunnat ta emot den här frakten på någon av våra svenska flygplatser. Dessutom förlorar Tullverket möjligheten att utöva kontroll över importen eftersom förtullningen sker i andra länder.

”Vi har en annan tolkning i Sverige än i övriga EU och Norge”.

Johan Ljungberg, ansvarig för affärs- och strategiska projekt på Örebro flygplats, menar att Tullverkets tolkning av regelverket hindrat flygplatsen från att kunna göra affärer.

– Vi har i cirka tre år haft dialoger med asiatiska flygbolag om att kunna ta emot frakt. För ett år sedan var jag och kollega på plats i Kina och fick då höra att de tyckte att Örebro ligger bra till då vi logistikmässigt når 70 procent av Sveriges befolkning inom tre timmar och att vi har all logistik och infrastruktur som krävs för att ta emot stora frakter.

– Men när de sa att vi har hårdare tullregler i Sverige så tänkte vi att de måste blandat ihop oss med Norge. Men när vi kom hem sen och gjorde en ansökan om att få hantera IOSS-sändningar till Tullverket så visade det sig att vi har en annan tolkning i Sverige än i övriga EU och även i Norge.

IOSS-sändningar kallas även lågvärde-sändningar och syftar på paket som har ett värde under 150 euro och som skickas från ett land utanför EU, exempelvis Kina eller Indien, direkt till privatperson inom EU.

– Det kan vara 500 till 600 olika paket som ligger i en box. De svenska reglerna kräver att vi öppnar alla boxar, tar fram alla paket och identifierar vart och ett av dem. Det innebär naturligtvis en jättestor arbetsinsats.

– Men på andra flygplatser i bland annat Danmark, Belgien och Nederländerna så görs i stället stickprov. Varför skulle inte vi också kunna göra det? Nu kommer den här frakten till Danmark och körs med lastbilar till Sverige.

”Som regelverket fungerar idag finns bara förlorare”.

Han menar att Örebro flygplats redan förlorat två affärer där asiatiska flygbolag valt att flyga till andra flygplatser i andra länder. I grunden har det skapats en osund konkurrenssituation mellan de svenska flygplatserna och flygplatserna i grannländerna.

– Man sätter ju liksom handeln ur spel.

Om Örebro flygplats skulle kunna få frakt från Kina skulle det kunna tredubbla omsättningen.

– Vi, precis som andra regionala flygplatser, har det kämpigt nu och det här handlar om att vi som driver en svensk flygplats måste kunna konkurrera på lika villkor som de som driver flygplatser i andra länder.

Han lyfter fram det faktum att Köpenhamns flygplats precis invigt nya faciliteter för e-handel. Det är investeringar som skulle kunna ha gjorts på någon av de svenska flygplatserna.

– Det går inte att komma ifrån att det måste vara lättare att kontrollera gods som kommer till våra flygplatser än gods som körs på lastbil från Danmark.

– Som regelverket fungerar idag så ser jag att det bara finns förlorare.

”Frakten kommer hit oavsett”.

Under de senaste åren har de kinesiska e-handelsplattformarna Shein och Temu vänt upp och ned på hela e-handeln. Enligt Svensk Handel handlade var tionde konsument antingen hos Temu och Shein förra året.

Totalt skickades 4,6 miljarder småpaket in i Europa från Temu och Shein under 2024, enligt Svensk Handel. Den kraftiga importen har vid flera tillfällen kritiserats, bland annat för att när konsumenten beställer direkt från företag utanför Europa så blir det privatimport och då gäller inte den europeiska kemikalielagstiftningen.

– Vi har jättetuffa kemikaliekrav i Europa och en av världens mest avancerade kemikalielagstiftningar. Det snedvrider konkurrensen när svenska företag lägger enorma summor på att säkerställa att de följer lagstiftningen och att de produkterna som man tillverkar och importerar följer kraven – samtidigt som konkurrenterna kan ha i princip vad som helst i sina produkter, sa Kristina Neimert Carne, kemikalieansvarig på branschorganisationen IKEM i en tidigare intervju med TN.

Fredrik Kämpfe, konstaterar att eventuell kritik en mot själva e-handeln och frågan om frakten som ska komma till svenska konsumenter är olika frågor som måste hållas åtskilda.

– Själva importen ska EU hantera i sina handelsavtal. Frakten kommer hit oavsett, så varför kan vi inte tillåta våra flygplatser att ta emot den?

– Vi har i dagsläget ett begränsat fraktflyg i Sverige. Så skulle flygplatserna få möjlighet att ta emot den här typen av frakt så skulle de kunna bygga upp fraktkapaciteten i Sverige. I slutändan är det också avgörande för den svenska beredskapen, att vi kan hantera och transportera stora mängder gods med flyg om vi behöver.

Carina Asplund, chef på Tullverkets uppbördsavdelning. Bild: Björn Dalin/Pressbild

Carina Asplund, chef på Tullverkets uppbördsavdelning, skriver i ett mejl till TN att Tullverket ska bidra till att den internationella handeln fungerar och har samtidigt uppdraget att se till att lagar och EU-regler efterlevs.

”Därför ställer Tullverket krav på att lagerhavare, deklaranter eller tullombud säkerställer att den information som lämnas om individuella lågvärdeförsändelser faktiskt överensstämmer med de försändelser som fysiskt ankommit till EU:s tullområde. Detta är en förutsättning för korrekt tullövervakning”.

Avvikelser som felmärkningar, att försändelser saknas, eller att det finns för många försändelser, skulle annars inte upptäckas. Det kan leda till att försändelser som aldrig anlänt till Sverige övergår till fri omsättning vilket kan leda till att en konsument betalar för något den inte får, menar hon.

”Om det är för många försändelser innebär det att försändelser som faktiskt har anlänt inte deklareras. Därför krävs en verifikation på att varje försändelse fysiskt har ankommit och kan tillhandahållas vid kontroll. För att kunna beviljas ett tillstånd att ta emot och tillfälligt lagra vissa e-handelsflöden bedömer Tullverket att ovan nämnda krav behöver vara uppfyllda för att EU:s regler ska efterlevas”.

Tullverket bedömer också att det annars inte kommer att vara möjligt att utöva den tullövervakning som myndigheten är skyldig att bedriva enligt EU:s regelverk, skriver hon vidare.

”Kontroller i flödet är nödvändiga och kan utföras men då behöver aktörerna säkerställa ovanstående. Baserat på de kontroller som görs i Sverige och i andra medlemsländer i EU så vet vi att det förekommer överträdelser mot förbud och restriktioner vad gäller varor som inte får föras in i EU. Det är därför viktigt att aktörerna kan visa upp en process där de säkerställer hanteringen och möjliggör för Tullverket att utöva effektiva och ändamålsenliga kontroller”.

Varför gör det svenska Tullverket en annan tolkning av regelverket än vad exempelvis Danmark gör?

”Tullverket ansvarar för tillämpningen av regelverket i Sverige och kan inte besvara frågan om hur andra medlemsländer i EU tillämpar det gemensamma regelverket”.

I dagsläget flygs frakt från Kina till Danmark först för att sedan köras över till Sverige med lastbil – är det rimligt?

”Frågor om utveckling och tillämpning av EU:s tullagstiftning är en ständigt aktuell fråga för Tullverket. Detta tas också upp inom ramen för det stora lagstiftningsförslag som EU-kommissionen har lagt fram om en reformering av tullunionen som innebär förändringar för såväl näringslivet som tullmyndigheterna. Syftet med förslagen i reformpaketet är både att stärka tullmyndigheternas möjligheter att utöva kontroll och att bidra till smidigare logistikflöden för näringslivet”, skriver hon.