DEN SVENSKA ARBETSMARKNADEN
Sågningen: Arbetsförmedlingen ”en misshandlad myndighet”
Arbetsförmedlingen har befunnit sig på ett sluttande plan sedan 90-talet, och det största problemet är att myndigheten ”styrs som ett call center”. Det menar Louise Bringselius, docent vid Handelshögskolan i Stockholm. ”Man kan inte jobba på det viset på ett område som förutsätter så mycket individkunskap”, säger hon till SvD.
Långa väntetider för arbetssökande som försöker få kontakt, en svag lokal förankring och problem med handläggarnas arbetsmiljö. Arbetsförmedlingen dras med en rad problem samtidigt som arbetslösheten ligger på historiskt höga nivåer.
Louise Bringselius, docent i organisation och förvaltningsforskare vid Handelshögskolan i Stockholm, säger i en intervju med SvD att myndighetens största problem är att den styrs som ett ”call center”.
– Det är väldigt industriellt. Och man kan inte jobba på det viset på ett område som förutsätter så mycket individkunskap, säger hon till tidningen.
Även Arbetsförmedlingens generaldirektör Maria Hemström Hemmingsson och landets nya arbetsmarknadsminister Johan Britz (L) är väl medvetna om att myndigheten har utmaningar. Och Ardalan Shekarabi, arbetsmarknadspolitisk talesperson för Socialdemokraterna, skriver till SvD att Arbetsförmedlingen under en längre tid har varit en ”misshandlad myndighet”.
SvD Näringsliv: Varningen: Har fastnat i en ”negativ spiral”