SVERIGES ENTREPRENÖRER

Svenskt godis tar USA med storm – 22-åriga Emil siktar mot 100 miljoner

Bild: Johan Nilsson/TT

Hans godisbutik på nätet har blivit en succé i USA. Om två år är planen att omsätta 100 miljoner kronor. ”Ett realistiskt mål”, säger Emil Ernstsson, grundare av Sosweet, till DI Digital.

På knappt 18 månader har Emil Ernstsson butik levererat 120 000 påsar med kolasnören och annat godis till den amerikanska marknaden. Och sötsuget i USA verkar vara långt ifrån mättat. Nyligen har han anställt sex medarbetare i Santa Monica för att kunna hantera den växande volymen av leveranser.

– Om man ser hur det går just nu är det ett realistiskt mål att vi omsätter 100 miljoner kronor inom två år, säger han till DI Digital.

Men tulldiskussionerna oroar.

– Antingen kommer vi behöva ta ett slag på våra marginaler, eller så kommer vi behöva öka priserna, säger han till tidningen.

DI Digital: Svenskens digitala godisbutik gör miljonvinster i USA