REGELKRÅNGLET

Så drar du nytta av EU:s nya digitala regler

Margrethe Vestager, EU-kommissionär med ansvar för konkurrensfrågor, och Carola Ekblad, expert på digital policy. Bild: Stephanie Lecocq, Pool via AP/ Stefan Tell

Under 2024 träder en uppsjö av nya digitala regelverk från EU i kraft. Här är allt du behöver veta som företagare. ”Det är viktigt att redan nu förstå vilka skyldigheter och rättigheter de nya regelverken innebär för just din verksamhet”, säger Carola Ekblad, expert på digital policy.

För att kunna navigera i regeldjungeln har Svenskt Näringslivs expert på digital policy, Carola Ekblad, författat två rapporter skrivna ur företagsperspektiv som går igenom centrala delar av regelverken. I rapporterna finns checklistor för hur man måste anpassa sin verksamhet utifrån de nya spelreglerna.

Som en del av EU:s övergripande strategi att skapa en gemensam datamarknad kommer lagstiftningarna Data Act, Data Governance Act och Open Data Directive.

Vad innebär Data Act, Data Governance Act och Open Data Directive?

– Dessa lagstiftningar kompletterar varandra, och har det gemensamma målet att öka tillgången till och användningen av data. Den bakomliggande idén är att fördela värdet av och nyttan med data mellan aktörerna i dataekonomin på ett bättre och mer rättvist sätt genom att öka tillgången och användning av data. På så sätt hoppas EU kunna stimulera innovation inom produkter och tjänster, säger Carola Ekblad.

Vilka branscher påverkas av de nya regelverken?

– De nya reglerna, särskilt Data Act, kommer att ha en betydande påverkan på företag som arbetar med produkter och tjänster som genererar data. Det gäller inte minst leverantörer av uppkopplade produkter och tjänster som hör ihop med sådana produkter. Företag kommer att behöva anpassa sina verksamheter för att uppfylla de nya kraven och skyldigheterna som införs genom Data Act.

Tidlinje från rapporten Data Act, Data Governance Act och Open Data Directive – vad innebär de nya reglerna?

Ska motverka desinformation

Ett annat av EU:s lagstiftningspaket innehåller Digital Services Act (DSA) och Digital Markets Act (DMA).

Vad är DSA?

Syftet med DSA är att säkerställa en förutsebar, säker och förtroendeskapande onlinemiljö. Regleringen ska motverka spridning av olagligt innehåll och desinformation på internet. Vidare blir det lättare för företag att följa regler då utrymmet för nationell särreglering blir mindre.

Vilka branscher påverkas av DSA och DMA?

– Även om DSA framförallt är till för att skydda konsumenter och ge dem ytterligare rättigheter kan företag som använder digitala tjänster för till exempel marknadsföring och handel gynnas. Företagen ska bland annat få tillgång till verktyg för att enkelt kunna flagga (klaga på) innehåll som skadar deras handel. Företag ges även rätt att enklare ”överklaga” beslut om deras synlighet har begränsats, säger Carola Ekblad.

Vad är DMA?

Syftet med DMA är att bidra till en välfungerande inre marknad genom att ställa krav på så kallade grindvakter, det vill säga företag som tillhandahåller tjänster som är centrala för den digitala sektorn, som till exempel webbläsare, sökmotorer, marknadsplatser och onlinebutiker för appar.

– Till skillnad från DSA så är DMA bara tillämpligt på de allra största plattformarna, till exempel webbläsare, sökmotorer, marknadsplatser och onlinebutiker för appar. EU-kommissionen ansvarar för att avgöra vilka företag, så kallade grindvakter, som ska följa DMA och de första grindvakterna utpekades redan den 6 september 2023. EU-kommissionen har redan flaggat för att ytterligare grindvakter kommer att identifieras under 2024 och listan kommer kontinuerligt att uppdateras.

Tidlinje från rapporten Digital Services Act & Digital Markets Act – vad gäller?

– DMA innebär påtaglig påverkan på grindvakterna men DMA kommer att få effekt på alla företag som använder grindvakternas tjänster. I huvudsak innebär DMA att företag får en bättre förhandlingsposition i förhållande till grindvakterna och att de har fler rättigheter. Förväntningarna är också att DMA kommer leda till en bättre marknad för konsumenter – ett större utbud av tjänster till bättre priser.

Hur ska man anpassa sig som företag, både SME och stora, till de nya regelverken?

– Det är viktigt att redan nu förstå vilka skyldigheter och rättigheter de nya regelverken innebär för just din verksamhet. För att underlätta innehåller rapporten enklare checklistor för de som berörs av de nya reglerna, avslutar Carola Ekblad.

Rapporterna

Data Act, Data Governance Act och Open Data Directive – vad innebär de nya reglerna?

Digital Services Act & Digital Markets Act – vad gäller?