BROTTEN MOT FÖRETAGEN
Ledare: Företagsbrott glöms bort i polisens byråkrati
Den passivitet som företagaren Panos Papadopoulos mötte efter att anmälan av it-sabotage, visar hur illa polisens hantering av företagsbrott fungerar, skriver Henrik Westman på Di:s ledarsida.
Hanteringen av företagarens fall är inte en enskild händelse. Det är ett symptom på att poliserna verkar ha ”gått vilse i en byråkratisk djungel” som en följd av efter polisreformen 2015.
Riksrevisionens granskning visar att sammanslagningen av 21 till en nationell polis inte lett till effektivitet utan till ökad administration, längre handläggningstider och sämre brottsuppklaring. Detta trots att anslagen fördubblats till över 40 miljarder.
Det är tydlig signal till rikspolischef Petra Lundh att ”lägga in högsta växeln i det pågående arbetet för att förbättra den interna styrningen och rensa ut destruktiva styrdokument”, skriver Westman.
Byråkratin får inte hindra polisen från att göra sitt jobb. Och även om vi ser förbättringar på mord och skjutningar måste brotten mot företagen få en större prioritering. Det riskerar annars att helt urholka företagens tilltro till polisens förmåga.
Dagens industri: Farligt när polisen går vilse i egna byråkratin
 
		