AI OCH AUTOMATISERING

”Så kan AI ge företagen snabbare och vassare skribenter”

Det produceras mycket text i ett företag. All från e-post till rapporter och hemsidor. AI-verktygen kommer kunna höja produktivitet och kvalitet på det skrivna ordet rejält, spår Mathias Sundin.

1985 spelade en ung, kaxig stormästare i schack vid namn Garry Kasparov, trettiotvå partier samtidigt. Inte mot andra människor, utan mot datorer. Han var bara 22 år gammal när han i Hamburg gick från dator till dator, slängde en snabb blick på pjäserna, gjorde sitt drag och gick vidare till nästa. Kasparov vann enkelt mot alla datorer, 32-0.

Tolv år senare var det dags igen. Nu mot bara en dator, IBM:s Deep Blue. Kasparov vann första partiet och allt tycktes vara som vanligt. Men så vann Deep Blue parti två och de kommande tre partierna slutade i remi. Inför det avgörande partiet var det alltså lika. Uppmärksamheten var enorm. The Brain’s Last Stand kallade Newsweek matchen.

Det verkar som datorerna gjort oss till bättre spelare.

Sista partiet var jämnt, men så gjorde datorn ett märkligt val och offrade ett torn. Kasparov gick i fällan och det kom att förstöra hans möjligheter att försvara sig effektivt. Tjugo drag senare gav han upp.

Hjärnan hade förlorat. Schackmatt.

Vad hände med schack när människor inte längre var bäst på att spela det? Schack har aldrig varit populärare än nu. Över 100 miljoner har blivit medlemmar på chess.com senaste tre åren. Schackturneringar är överfulla av nya spelare. Trots att dagens schackdatorer i mobilen är avsevärt mycket bättre än Deep Blue. Istället verkar det som datorerna gjorde oss till bättre spelare. Innan Kasparovs förlust hade fem personer blivt super-stormästare med en rating över 2700 poäng. Efteråt har 127 stycken blivit det.

Och hur reagerade Kasparov? Blev han luddit, domedagsprofet och började varna för farorna med AI? Tvärtom. Året efter förlusten gjorde han en ny sorts schack populärt, där den mänskliga spelaren spelar ihop med en dator mot ett likadant lag. Kentaurschack kallas det, efter mytologins varelse. Hälften människa, hälften häst.

En människa som spelar ihop med en schackdator, slår en ensam schackdator.

Där visade sig ett fascinerande fenomen. En människa som spelar ihop med en schackdator, slår en ensam schackdator. Kasparov observerade att det inte krävdes att den mänskliga spelaren var så bra, i fall han eller hon var skicklig på att använda schackdatorn på rätt sätt.

Det är en bra liknelse för hur vi kan tänka kring AI-verktyg som ChatGPT, Bing, Bard och andra. Det finns en stor mängd användningsområden för dem i alla sorters företag, men en frukt hänger lägre än alla andra.

Föreställ dig hur mycket text som produceras i ett normalstort företag varje år. Epost, rapporter, intern kommunikation, sociala medier, hemsida, avtal, planer, protokoll och mycket mer.

De företag som snabbt börjar använda dessa verktyg och skaffar bra processer för att göra det, kommer på kort tid kunna spara både tid och höja kvalitén.

Det är just sådant som dessa AI-verktyg är duktiga på. Verktygen är så nya att det inte finns mycket forskning, men ett paper från MIT visar på rejält ökad produktivtet. Användning av ChatGPT minskade den genomsnittliga tiden det tog att slutföra uppgiften med 37 procent, samtidigt som slutresultatets kvalitet ökade med 45 procent.

Ethan Mollick, professor vid Wharton, är imponerad: "Två tidiga papers finner att effekterna av generativ AI på kunskapsarbete är helt oöverträffade i modern historia."

De företag som snabbt börjar använda dessa verktyg och skaffar bra processer för att göra det, kommer på kort tid kunna spara både tid och höja kvalitén.

Samma sak gäller för dig som person. Ju fortare du blir en kentaur, desto större nytta kommer du att få av de nya AI-verktygen.

Och får du tråkigt under all den tid som frigörs, kan du ju spela schack.

Om krönikören

Mathias Sundin är medgrundare och ordförande i Warp Institute, vd för Warp News, initiativtagare till Warp Space Program och tidigare riksdagsledamot. Han vill dö på Mars, men helst inte vid landning.