KRIGET I UKRAINA

Ledare: ”Absolut rätt att lämna den ryska marknaden”

Reaktionerna på att Pernod Ricard ville uppta försäljningen i Ryssland blev kostsamma och nu har företaget backat. Bild: Janerik Henriksson/TT

Svenska företag som är måna om sitt varumärke ska inte ha verksamhet i Ryssland. Att dröja mer än nödvändigt med att lämna landet gagnar bara Putin, konstaterar Henrik Westman i en ledare i Dagens Industri.

”Hittills har cirka 1 300 västerländska företag lämnat Ryssland eller är på väg att göra det, enligt en sammanställning från handelshögskolan i Kiev. Bolagsflykten har utarmat utbudet av i stort sett allt. McDonald’s har stängt. H&M har lämnat. Electrolux säljer inte längre vitvaror och västerländska biltillverkare är borta”, konstaterar han.

Han noterar också att vissa bolag agerat annorlunda. Franska sprittillverkaren Pernod Ricard, ägare av den svenska nationalvodkan Absolut.

”Tidigare i april aviserade bolaget att exporten av Absolut till Ryssland återupptas efter en paus. Beslutet orsakade en folkstorm i Sverige. Politiker uppmanade till bojkott. Krögare slutade att sälja vodkan. På tisdagen meddelade Pernod Ricard att beslutet har omprövats: det blir ingen Absolut-export till Ryssland. Men skadan är redan skedd. Varumärket Absolut, som i decennier har lyfts fram som en marknadsföringsmässig framgångssaga utan motstycke, är numera befläckat av ägarens ryggradslösa hållning gentemot Ryssland”, konstaterar Henrik Westman.

Dagens industri: ”Absolut rätt att lämna den ryska marknaden”