DET SVENSKA FÖRETAGSKLIMATET

Näringslivet: Stärk varumärket Sverige

Angelica Ekholm VD Dalarna Science Park, Matts Nyman, CEO Bizmaker, Lena Miranda, vd för Linköping Science Park. Bild: Pressbild

”I den hårdnande globala konkurrensen om högkvalificerad arbetskraft behöver vi bygga attraktion kring varumärket Sverige”, skriver en rad företrädare för näringslivet på Di Debatt.

Att regeringen vill underlätta för företag att rekrytera internationella talanger är bra, men det räcker inte att riva ned byråkratiska hinder för att öka Sveriges attraktionskraft. För att vi ska kunna växla upp attraktionskraften krävs även insatser för att nå ut med en positiv bild av Sverige, menar debattörerna.

"Kompetensförsörjning är en ödesfråga för Sverige. Vi ser att vi redan har det mesta som behövs. Med fokus och en tydlig strategi kan vi skapa attraktionskraft i världsklass”, skriver de.

Di Debatt: Debatt: Sverige måste växla upp attraktionskraften

Om debattörerna:

Lena Miranda, CEO, Linköping Science Park

Anna Broeders, program manager Switch to Sweden, Linköping Science Park

Richard Carstedt, regionråd Region Västerbotten

Richard Widén, regionutvecklingsdirektör Region Östergötland

Janus Brandin, regional utvecklingsdirektör Region Norrbotten

Therese Hansson Rosenqvist, VD, Sylog Väst

Jens Lundström, VD Arctic Business Incubator & ESA BIC Sweden

Lina Svensberg, Innovation Manager, Compare

Mats Jägstam, VD Science Park Skövde

Maria Olofsson, verksamhetsledare, Uminova innovation

Anna Mård, VD, Skellefteå Science City

Stefan Dinér, VD, Borås INK

Ulrika Malmqvist, VD Movexum

Matts Nyman, CEO Bizmaker

Catharina Sandberg VD LEAD

Sara Json Lindmark, verksamhetsledare Luleå Science Park

Angelica Ekholm, VD Dalarna Science Park

Karin Bengtsson, VD Kista Science City

Lotta Wessfeldt, Interim CEO Ideon

Ann-Louise Larsson, Projektledare Dalarna Science Park