KLIMATOMSTÄLLNINGEN
Ledare: ”Skaparna av miljöbonusen tänkte fel”
Systemet med miljöbonusen, som ges ut vid köp av elbilar, är feldesignat från start – lägg hellre fokus på en effektiv och förutsägbar klimatpolitik, skriver Isak Rutqvist på SvD:s ledarsida.
Incitamentsstrukturen bonus-malus är enkel. Köper du elbilar, laddhybrider och utsläppssnåla bilar får du bonus, köper du bensin- och dieselbilar får du extra skatt. Systemet ska vara självfinansierande och inte belasta statskassan.
Men när elbilarna säljer bättre än de faller hela kalkylen – som i fjol då bonusarna pausas till dess att regeringen tillskjutit medel. Det visar att systemet är en felkonstruktion i grunden, skriver Isak Rutqvist.
Ändå håller regeringen krampaktigt fast vid ett system som inte håller. I veckan la man fram fram en proposition om att skärpa utsläppskraven, vilket möter kritik från flera remissinstanser.
KI skriver att det inte är ändamålsenlig miljöstyrning när bensin- och dieselbilar, som man vill fasa ut, måste säljas för att finansiera miljöbilar.
Vidare är statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, tveksam till om en skärpning av bonus-malus-systemet över huvud taget är effektivt för att nå transportsektorns klimatmål 2030.
"Klimatpolitiken måste både vara effektiv och förutsägbar för att den ska göra skillnad", skriver Isak Rutqvist.