DET SVENSKA FÖRETAGSKLIMATET

Västerås nobbar parets succéföretag – kan tvingas lämna kommunen

Västerås kommun stoppar det nystartade destilleriets planer på att ordna provsmakning av egentillverkad gin, trots att andra kommuner säger ja. Nu överväger företaget att flytta från kommunen. ”Vi vill inte flytta, vi älskar Västerås, vi vill vara här och lyfta fram staden”, säger ägaren Salar Azizi till TN.

Salar Azizi och Emmelie Fallberg jobbade båda två på restaurang i Västerås när pandemin slog till och dränerade besöksnäringen på kunder.

De kände att det var läge att tänka om, att göra något drastiskt när en karriär som anställda i restaurangnäringen gjorde halt.

De två, som också är ett par privat, sonderade terrängen och uteslöt ganska snabbt att driva verksamhet inom bar, restaurang och konditori. De ville göra något helt nytt som samtidigt gav dem möjligheten att sätta Västerås på kartan.

– Jag hade länge tjatat om att vi skulle starta ett gindestilleri, så jag sade en kväll till Emmelie; ska vi inte starta ett destilleri? Två veckor senare hade vi grundat företaget, berättar Salar Azizi.

Det var i mars förra året och de första produkterna var redan ute på marknaden lagom till julhetsen i vintras. Det visade sig att intresset var stort bland västeråsarna. Efter en månad hade företaget sålt 2 000 flaskor, främst till restauranger i Västerås, men även via Systembolagets butiker.

Det gick ovanligt lätt att nå ut till kunderna, vilket gav mersmak:

– Tack vare responsen har vi utvecklat flera produkter och säljer mer och mer för varje månad, berättar Salar Azizi.

Stora ambitioner

Ambitionerna hos företagarduon är stora, de ser sig som ambassadörer för Västerås, vilket avspeglas i företagsnamnet, Västerås Destilleri. Redan vid starten hade Salar Azizi och Emmelie Fallberg planer på att kombinera försäljningen till restauranger och via Systembolaget med provsmakning i den egna fabriken.

Att erbjuda intresserade kunder möjligheten att testa gin smaksatt med närodlad nyponros eller berberis från Iran är en viktig del av marknadsföringen:

– Kunderna köper en biljett på vår hemsida. Så får man komma på provning där vi berättar om våra produkter och gin-destillering överlag. Kunderna får smaka en eller två centiliter per sort. Ett besök varar i ungefär två timmar. Mer än så är det inte, säger Salar Azizi. Och förhoppningen är sedan att kunderna köper sig en flaska på Systembolaget.

Redan innan företagets första ginflaskor nådde kunderna tog Salar Azizi kontakt med kommunen för att ansöka om tillstånd att prova gin i fabriken och initialt upplevde han att det fanns ett stort intresse. Men när kommunen rådfrågade länsstyrelsen blev svaret nej. Länsstyrelsen hävdar att för att Västerås Destilleri ska få möjlighet att erbjuda provsmakning måste företaget framställa sin egen sprit.

– Länsstyrelsen har valt att tolka regelverket som att vi måste framställa alkoholen själva. Ett sådant bryggeri, som gör spriten och destillerar den, innebär en investering på nästan 20 miljoner kronor. Inget annat destilleri har sådana krav på sig, säger Salar Azizi.

Det viktiga enligt regelverket, som Azizi menar är klart och tydligt, är att man har någon form av ”odling” på gården. Det betyder att det, enligt honom, räcker med att han till exempel odlar nyponbuskar eller fläderbuskar, vars bär eller blommor bidrar till smaksättningen av ginen, i anslutning till fabriken. Han behöver alltså inte tillverka själva alkoholen. Västerås Destilleri köper till exempel sin råsprit från ett företag som har sin verksamhet på Västgötaslätten.

Salar Azizi hänvisar till andra destillerier som har liknande verksamheter och som har fått ja av kommunen. Ett exempel är Stockholms Bränneri, som innan företaget fick utskänkningstillstånd erbjöd provsmakning av den egenkryddade spriten. Företagets grundare Calle Wikner säger till VLT att det inte var några problem att få provsmakningstillståndet beviljat av Stockholm stad med hänvisning till att företaget bara odlade rosmarin.

”Ett alternativ är att flytta verksamheten till en annan kommun som har en bättre tolkning.”

För Salar Azizi och Emmelie Sallberg är kommunens besked ett svårt slag. De ska överklaga beslutet, men känner sig samtidigt inte lika motiverade att vara en del av den besöksnäring som sätter Västerås på kartan.

Andra kommuner har tagit kontakt med det nystartade företaget, kommuner som har en helt annan inställning än Västerås och Länsstyrelsen.

– Ett alternativ är att flytta verksamheten till en annan kommun som har en bättre tolkning som kan leda till att vi får tillstånd. Vi har fått mejl från andra kommuner som visar intresse, säger Salar Azizi.

Det känns bra att andra kommuner ser en potential i verksamheten, men samtidigt tycker han att det är tråkigt att Västerås inte ändrar sin inställning.

– En flytt skulle innebära namnbyte och produktbyte för oss. Vi vill inte flytta, vi älskar Västerås, vi vill vara här och lyfta fram staden.

"Varje kommun gör sin egen tolkning”

TN har sökt Anna Thunell, kommunalråd och ordförande för miljö- och konsumentnämnden i Västerås, för en kommentar. Hon har inte återkommit, men till VLT säger hon att hon inte ser några problem att kommuner gör olika tolkningar:

– Varje kommun gör sin egen tolkning. Men det finns många olika omständigheter. Exempelvis vet jag ett fall där destilleriet ligger intill en restaurang med alkoholtillstånd, och då är det ju lättare att få tillstånd. I Stockholm använder sig destilleriet bara av utskänkningstillstånd, och inget provsmakningstillstånd.

Ett vägval, som många nystartade små destillerier gör, är att starta en egen restaurang i anslutning till verksamheten. Då kan företaget ansöka om utskänkningstillstånd. Men Västerås Destilleris lokaler är för små för att rymma ett kök och man är dessutom bundet av ett hyresavtal för lokalen, vilket gör det omöjligt att flytta.

I dagsläget ser Salar Azizi ingen annan utväg än att hoppas på att överklagan leder till att kommunens beslut omprövas. Annars måste han söka sig till en annan kommun.

– För oss är det tråkigt – vi vill ha smakprovningar här. Vi har räknat med det. Nu går vi miste om en massa pengar. Eftersom vi inte har kunnat ta emot kunder här som vi har räknat med så kan vi heller inte bredda verksamheten och nyanställa, säger han.