Sug efter samvaro – här är Årets julklapp

Årets julklapp 2021 – evenemangsbiljetten – går i den sociala upplevelsens spår. Arkivbild Bild: Henrik Montgomery/TT

Ekonomi (TT)

Efter asocialt vildmarksliv och nedklätt soffhäng vill vi uppleva kulturlivets tiljor och sportarenornas stämning, se folk och klä oss fina. Årets julklapp 2021 – evenemangsbiljetten – går i den sociala upplevelsens, och post-pandemins tecken.

Från stormkök pandemiåret 2020 till evenemangsbiljetter 2021. Årets julklapp ska spegla den tid vi lever i, enligt kriterierna för utnämningen som Handelns utredningsinstitut (HUI) ligger bakom. Och när coronarestriktionerna lättats, har vi ett uppdämt sug efter sociala upplevelser och av att möta världen i verkligheten.

– Det har blivit så tydligt under den här perioden att något vi verkligen saknat under corona har varit att kunna uppleva saker tillsammans med andra. Därför vill vi lyfta upp evenemangsbiljetten: den gäller ju både kultur, konserter, teater och sportevenemang. Vi ser att det finns ett uppdämt behov av det här – dels att efterfrågan är väldigt stor, det säljs slut på biljetter och slås publikrekord. Och det möts av ett kraftigt ökat utbud, säger Emma Hernell, vd för HUI.

Samtidigt ökar smittan i Europa, och återinförda restriktioner kan bli aktuella även i Sverige om läget kräver det.

– Vi passar på att roa oss medan det fortfarande är möjligt, det kan finnas en sådan effekt. Vi får samtidigt följa noga vad myndigheterna har för rekommendationer framåt, säger Emma Hernell.

Långsiktig trend

Det är inte första gången som en upplevelse utses till Årets julklapp av Handelns utredningsinstitut (HUI). Förra gången det hände, 2008, var nyheten att kunna köpa en paketerad upplevelse med den egna upplevelsen i fokus. I år ligger fokus på det vi inte kunnat göra under pandemin: att göra saker tillsammans.

Intresset för att konsumera upplevelser handlar dock inte enbart om en kortsiktig effekt av pandemin, enligt Emma Hernell.

– Det har varit särskilt spännande att följa hur konsumtionsmönster ändras just nu. Men tittar man lite längre bakåt ser ser man att vi lägger en allt större andel av vår disponibla inkomst på kultur och rekreation. Vi ser att människor värderar det allt högre. Det är både en kortsiktig coronaeffekt, men även en långsiktig trend som är jättespännande.

Ger ringar på vattnet

Pandemin har inneburit att delar av detaljhandeln som mode- och skönhetshandeln gått på knäna, liksom delar av tjänstesektorn som haft det tufft. Ett uppsving för konsumtionen av kultur, sport och rekreation fungerar som en motor också för annan typ av konsumtion, enligt HUI. Till exempel modehandeln ser nu en återhämtning, när vi återigen vill klä oss fina.

– När vi går på evenemang skapar det mycket konsumtion runt omkring: man kanske vill ha något snyggt på sig, man kanske behöver gå till frissan, man kanske dröjer sig kvar efter jobbet och strosar i butiker och handlar saker, konstaterar Emma Hernell.

Däremot kommer en del av de shoppingvanor som vi etablerat under pandemin, som vanan att e-handla mode, att finnas kvar, tror hon.

Det är för 34:e året i rad som HUI utser Årets julklapp. Kriterierna är att den ska representera den tid vi lever i, vara en nyhet eller ett nyväckt intresse, samt sälja stort eller ha ett stort försäljningsvärde. Minst ett av tre kriterier måste uppfyllas för att hålla måttet.

Katri Artta Svarfvar/TT

Fakta

1988 Bakmaskin

1989 Videokamera

1990 Wokpanna

1991 Cd-spelare

1992 Tv-spel

1993 En doft (parfym)

1994 Mobiltelefon

1995 Cd-skiva

1996 Internetpaket

1997 Elektroniskt husdjur

1998 Datorspel

1999 Bok

2000 Dvd-spelare

2001 Verktyg

2002 Kokbok

2003 Mössa

2004 Platt-tv

2005 Pokerset

2006 Ljudbok

2007 GPS-mottagare

2008 En upplevelse

2009 Spikmatta

2010 Surfplatta

2011 Färdigpackad matkasse

2012 Hörlurar

2013 Råsaftcentrifug

2014 Träningsarmband

2015 Robotdammsugare

2016 VR-glasögon

2017 Elcykel

2018 Återvunnet plagg

2019 Mobillåda

2020 Stormköket

2021 Evenemangsbiljetten

Källa: HUI Research