BROTTEN MOT FÖRETAGEN

Nya grepp för att stoppa unga från kriminalitet

Statsminister Magdalena Andersson (S). Arkivbild. Bild: Per Danielsson/TT

Politik (TT)

Statsminister Magdalena Andersson (S) vill se flera åtgärder efter påskhelgens våldsamma upplopp. Regeringen ska utreda fler åtgärder för att hindra att barn hamnar i kriminalitet.

– Segregationen har tillåtits gå så långt att vi har parallellsamhällen i Sverige. Att vi lever i samma land men i helt olika verkligheter, säger hon på en pressträff, säger Andersson.

Hon tar upp påskhelgens upplopp som uppstod i samband med att den danske högerextremisten Rasmus Paludan brände koranen.

– Det var inga politiska handlingar, det var kriminella handlingar, säger Andersson.

Högerextremister och islamister göds av misstro och hat och de här krafterna har fått fäste i Sverige, enligt statsministern.

– Det finns starka krafter som är beredda att gå långt för att skada vårt samhälle, säger statsministern.

Fastnar i normlöshet

Hon pekar på att unga pojkar fastnar i något som hon kallar normlöshet och hamnar i kriminella gäng.

– Samhället är helt enkelt för svagt för att bryta segregationen och tränga tillbaka parallellsamhällena.

Hon sammanfattar:

– Integrationen har varit för dålig samtidigt som vi haft en stor migration. Samhället har varit för svagt, för svaga resurser till polisen och socialtjänsten.

Nya nämnder

Regeringen vill nu utreda ungdomskriminalitetsnämnder av dansk modell.

– Det skulle innebära en stor förändring hur vi hantera ungdomars kriminalitet, säger migrations- och integrationsminister Anders Ygeman (S).

I nämnderna kan till exempel socialtjänst och polis sitta. De ska se till att rätt åtgärder vidtas och se till att kommunerna gör det som behöver göras.

Regeringen vill också utreda fler typer av insatser för ungdomar som riskerar att hamna i kriminalitet. De ska vara så kallade "öppna åtgärder" som ska kunna vara tvingande för barn och föräldrar och inte kräva deras samtycke. Det kan handla om att delta i föräldrastödsprogram, säkerställa att barnen är hemma eller i skolan eller deltar i en särskild aktivitet.