ELEKTRIFIERINGEN

Ja till högre förmånsvärde på tjänstebilar

STOCKHOLM 2020-12-08Biltest, Volkswagen Golf GTE. Laddkabel. Det tar drygt fem timmar att ladda batteriet i ett vanligt vägguttag – som ger drygt 52 kilometer räckvidd på ren el.Foto: Pontus Lundahl / TT / kod 10050 Bild: Pontus Lundahl/TT

Nu är det klart. Riksdagen har beslutat att höja förmånsvärdet på tjänstebilar.

I och med beslutet ska schablonen bättre avspegla den genomsnittliga kostnaden för en privatägd bil, står det i beslutet. I genomsnitt höjs förmånsvärdena för tjänstebilsägare med 25 procent.

Enligt BIL Sweden innebär beslutet att omställningen av laddbara fordon försvåras i och med att laddbara hybrider missgynnas.

– Tyvärr ser vi att den positiva utveckling vi har haft när det gäller laddbara bilar kommer att bromsas upp på grund av de förändringar som regeringen och samarbetspartierna nu inför, säger Mattias Bergman, vd på BIL Sweden, i ett pressmeddelande.

Bakgrunden till det är regeringen och samarbetspartierna vill att Bonus-malussystemet ska vara styrmedlet och inte förmånssystemet, menar BIL Sweden. I Bonus-malussystemet kompenseras det höjda förmånsvärdet för de som kör elbil, men inte för de som har valt att köpa en laddhybrid. Bonusen för laddhybrider har sänkts med i genomsnitt 10 000 kronor.

De nya reglerna gäller från och med den 1 juli.

DI: Enligt Auto Motor & Sport innebar regeringens förslag att man gick emot samtliga remissinstanser