DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Klädhandeln ökar – men fortsatt leveransstrul

Skoförsäljningen uppvisar positiva siffror och ökar med 1,0 procent. Arkivbild. Bild: Hasse Holmberg / TT

Ekonomi (TT)

Kläd-och skohandeln fortsätter att återhämta sig efter den stora pandeminedgången, visar Svensk Handels stilindex för september. Men månadens uppgång är mindre än vad Svensk Handel hoppats på.

Försäljningen av kläder i fysisk butik och e-handel ökade med 8,6 procent i september jämfört med samma månad föregående år. Även skoförsäljningen uppvisar positiva siffror och ökar med 1,0 procent.

Jämfört med 2019 går klädförsäljningen back med 0,5 procent och skohandeln backar 16,8 procent.

"Trots att fler kunder har hittat tillbaka till modebutikerna går återhämtningen långsammare än vad vi hoppas på. Vi ska komma ihåg att försäljningstappen var drastiska under pandemin. Hävda restriktioner och fler som arbetar från kontoret igen gör att vi ändå tror på ett starkt slut på året", säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Problem med försenade leveranser ger dock skäl för oro, inte minst då Black Friday och julhandeln närmar sig, säger Hedenström.

"Vi ser att pandemin har förändrat kundernas köpbeteende och att e-handeln tar en allt större del av försäljningskakan. De modehandlare som har en stark digital närvaro har ett gynnsamt läge inför framtiden", säger han.