REGELKRÅNGLET
Wallenberg om EU:s inre marknad: ”Det stora problemet är byråkratin”
EU:s inre marknad sätter käppar i hjulet för sig själv. Det menar Svenskt Näringslivs ordförande Jacob Wallenberg. ”Att driva ett företag i Europa är kanske mer besvärligt än någonsin tidigare”, säger han till Financial Times.
Trots att EU:s inre marknad för varor har kommit längre än exempelvis den för tjänster, så finns det en rad osynliga hinder som gör den inre marknaden mindre effektiv än den hade kunnat vara. Det är utgångspunkten i en artikel i Financial Times, som belyser hur EU-ländernas ibland vitt skilda regelverk drabbar de europeiska företagen.
Financial Times har pratat med bolag som H&M, IKEA och Akzo Nobel, som alla vittnar om de utmaningar som uppstår när regelverken varierar mellan medlemsländerna.
Anna Stellinger, chef för internationella och EU-frågor på Svenskt Näringsliv, intervjuas i artikeln. Hon pekar på att EU:s inre marknad är avgörande för företagen, men att det också finns utmaningar – inte minst på varusidan.
– Det är där de mest ologiska och onödiga hindren finns. Det är tekniskt och detaljerat, men enligt oss är det en av de mest avgörande frågorna för tillväxt, säger hon.
Medverkar i artikeln gör även Jacob Wallenberg, ordförande för Svenskt Näringsliv. Han menar att utmaningarna på EU:s inre marknad påverkar Europas förmåga att konkurrera med USA och Kina.
– Det är en röra för små och medelstora företag. Det stora problemet är byråkratin. Att driva ett företag i Europa är kanske mer besvärligt än någonsin tidigare, säger han till tidningen.
Financial Times: The EU single market’s elephant in the room