DET SVENSKA FÖRETAGSKLIMATET
Kommunernas förvandling – klättrat över 100 placeringar
På bara fem år har både Arvidsjaur och Sandviken kraftigt förbättrat sina placeringar i Svenskt Näringslivs ranking Lokalt företagsklimat. Här är förklaringen bakom succén. ”Vi har alltid tagit företagarfrågorna på allvar men vi har kanske inte gett uttryck för det”, säger Peter Kärnström (S), kommunstyrelsens ordförande (KSO) i Sandviken.
Arvidsjaurs resa är minst sagt imponerande. 2020 låg de på plats 256 i rankingen, i år är de på plats 89. De senaste fem åren är de den kommun som ökat sitt betyg mest vad gäller dialogen mellan kommunens beslutsfattare och företagen, och den näst bästa kommunen vad gäller att förbättra sitt sammanfattande omdöme.
– Utgångsläget var inte bra. Så det kunde egentligen bara bli bättre. Men det har gått fort att det har blivit mycket bättre, säger Anne Enoksson, näringslivsstrateg i Arvidsjaur.
Arvidsjaur och Sandviken har klättrat över 100 placeringar i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimat.
Arvidsjaur har förbättrat dialogen med företagare och gjort myndighetskontakten enklare.
Ett nära samarbete mellan politiker och tjänstemän har varit avgörande för framgången i Arvidsjaur.
Kommunen har infört tydliga rutiner för företagsbesök och återkoppling till företagen.
Efter oro för tryggheten i Sandviken startades ett fempunktsprogram tillsammans med näringslivet.
Så vad ligger bakom succén? Ett omtag vad gäller företagarfrågorna samt ett nära samarbete mellan politik och tjänstemännen, om man frågar dem själva.
– Vi gjorde en omorganisation och Kommunstyrelsen satte ett mål om att det ska vara enkelt att driva företag i Arvidsjaur, ett mål som vi låtit genomsyra hela verksamheten. Och så började vi jobba tillsammans med politiken, säger Lena Ruth, kommunchef i Arvidsjaur.
Förenklat myndighetsutövningen
I samband med det rekryterades Anne Enoksson som ny näringslivsstrateg. Hon drev igenom att kommunens tjänstemän genomförde SKR:s utbildning ”Förenkla helt enkelt”. Något som bidragit till att kommunen förenklat sin myndighetsutövning.
– Ett företag som hör av sig ska inte behöva springa och träffa flera olika tjänstemän. Utan vi samlar alla till ett och samma möte. Till exempel när det gäller samhällsbyggnadsförvaltningen, det handlar inte om du hamnar där som företagare utan när. Och där har vi lyckats bra med att förenkla hela processen, säger Anne Enoksson.
– Även på tillsynssidan har vi skapat en sund inställning som bygger på att man inte är ute efter att fälla utan snarare hjälpa att göra rätt, fyller Lena Ruth i.
Rankingen Lokalt företagsklimat
En kommuns rankingplacering beror till två tredjedelar på företagens enkätsvar och till en tredjedel på statistik utvald av Svenskt Näringsliv, som hämtas från SCB. I årets undersökning Lokalt företagsklimat svarade 32 162 företagare på enkäten.
”Så här trevligt var det inte när jag var här sist”
Förändringarna uppskattas av företagen i Arvidsjaur.
– Jag träffade en företagare i samband med ett ärende på samhällsbyggnadsförvaltningen. Efter mötet sa han att ”så här trevligt var det inte när jag var här sist”. Då frågade jag där när det var och han svarade ”det måste ha varit på 80-talet”, säger Anne Enoksson och fortsätter:
– Det är roligt när det visar sig att företagen är mer nöjda i en sådan här ranking, men också när man träffar företagare som säger att det nu mer inte spelar nog roll vem de pratar med på kommunen, det är trevligt oavsett.
Politiken visade vägen i Sandviken
Sandviken har gjort en liknande resa som Arvidsjaur. 2020 låg de på plats 268 i rankingen. I år landar de in på plats 138.
Precis som i Arvidsjaur togs ett omtag kring näringslivsfrågorna, och det kom högre upp på den politiska dagordningen.
– Vi har alltid tagit företagarfrågorna på allvar men vi har kanske inte gett uttryck för det. Nu gör vi en mer samlad bedömning, vi mäter företagsklimatet på olika sätt och vi beslutsfattare, tillsammans med vårt näringslivskontor, är ute och försöker odla en långsiktig relation med våra företagare och tar deras frågeställningar på allvar, säger Peter Kärnström (S), kommunstyrelsens ordförande (KSO) i Sandviken.
Att politiken tagit ledningen gör stor skillnad även för näringslivsenheten, berättar näringslivschefen Jan Fagerström.
– Att vi för det tredje året i rad har ett bättre näringslivsklimat som mål nummer ett ger en tyngd och är otroligt värdefullt. När vi är ute och gör företagsbesök är både KSO och oppositionsråd samt kommundirektören med, vilket visar att vi tar frågorna på allvar, säger han.
– Vi visar att företagen är viktiga oavsett om man är socialdemokrat eller moderat, fyller Peter Kärnström i.
Fempunktsprogram mot otrygghet
Så hur märks den här skillnaden av i praktiken för företagen? Ett exempel är just vid företagsbesöken. Peter kärnström förklarar att det tidigare vid företagsbesök kunde uppstå oklarheter om vad som egentligen sagts vid besöken och vilken åtgärd som kommunen skulle göra.
I dag finns det i stället ett tydligt upparbetat system, som innebär att om ett företag har en fundering så tar näringslivskontoret alltid frågan vidare och ansvarar för att ge återkoppling till företaget, oavsett utfallet.
– Vi har nolltolerans mot frågor som hänger i luften. Vi har ett generellt förhållningssätt i Sandvikens kommun där frågor ska kanaliseras via oss på näringslivsenheten, oavsett om det kommer från politiken eller via tjänstemännen, och så ser vi till att lösa frågan inom organisationen, säger Jan Fagerström.
Ett exempel på när kommunen agerat på företagens oro var efter ett dubbelmord i Sandviken 2023. Året efter var det tydligt i undersökningen Lokalt företagsklimat att den upplevda tryggheten kraftigt hade försämrats.
För att motverka detta sjösatte kommunen ett fempunktsprogram. Bland annat skapades ett trygghetsråd med näringslivsrepresentanter, ett rapporteringssystem lanserades där företag kunde rapportera in säkerhetsincidenter samt att en säkerhetslotsfunktion inrättades som kunde hjälpa företag med råd för att exempelvis kunna installera kameraövervakning eller hur man anlitar väktare.
– Vi såg att tryggheten gick ner i källaren och då gjorde vi en åtgärd. Det visar på värdet av att svara på enkäten för då kunde vi lansera det här fempunktsprogrammet, avslutar Peter Kärnström.