REGELKRÅNGLET
Trots löftena – regelkaoset kvarstår: "Starkt stuprörstänkande"
Näringslivets regelnämnd, NNR, har presenterat över hundra förslag på regelförenklingar som skulle gynna företagen. Men trots att regeringen säger sig vilja prioritera arbetet har bara 13 av dem genomförts. ”Både vi och företagen börjar känna oss ganska otåliga”, säger NNR:s vd Andrea Femrell till TN.
Plastpåseskatten är avskaffad, gårdsförsäljning har införts och danstillståndet har förpassats till historien. Det är några av exemplen när Näringslivets Regelnämnd, NNR, listar de senaste årens framgångar på sin hemsida. Organisationen har med hjälp av sina medlemmar listat drygt hundra förslag på åtgärder som kan underlätta för företag och på så sätt stärka det svenska näringslivets konkurrenskraft.
Plastpåseskatten och danstillståndet har avskaffats i Sverige och gårdsförsäljning introducerades den 1 juni i år.
Det är några av de regelförbättringar som Näringslivets Regelnämnd (NNR) föreslagit i syfte att stärka svenska företags konkurrenskraft.
Men mycket arbete återstår och NNR:s vd Andrea Femrell lyfter behovet av snabbare processer och beslut.
Förenklings- och implementeringsråd har etablerats för att driva arbetet.
NNR arbetar med regeringen för att effektivisera regelarbetet.
Men även om det har skett en del framsteg så finns det mer kvar att göra. I skrivande stund står 13 förslag som ”genomförda” och sex är listade som ”på gång”. Resten av de drygt hundra förslagen är alltså fortfarande inte genomförda.
– Om vi pratar om regelförbättringsarbetet rent allmänt så är det korta svaret är det går bra men det tar tid, kanske för lång tid, säger Andrea Femrell, vd på NNR, när TN når honom på telefon.
– Jag skulle vilja säga att regelförbättringsarbetet har tagit ett stort kliv framåt under den senaste mandatperioden. Den här regeringen har sagt att man vill prioritera det arbetet och det har man också gjort genom att bygga upp prioriteringar och strukturer så att de finns på plats.
Vill se snabbspår
Sverige har numera både ett förenklingsråd och ett implementeringsråd. Det förstnämnda ska ta emot förenklingsförslag, utreda dem och ge regeringen konkreta förslag på förbättringar. Det andra ska dels se till att Sverige inte överimplementerar ny EU-lagstiftning, dels i ett tidigt skede i processen hjälpa regeringen att påverka utformningen av EU-lagstiftningen så att den blir mer företagsvänlig.
– Det är strukturer och verktyg som man inte har haft tidigare men som man behöver för att kunna jobba med det här löpande.
Andrea Femrell välkomnar att regeringen både har gett myndigheter i uppdrag att arbeta med olika typer av regelförenklingar och att man från politikens håll har tillsatt flera utredningar. Men när det kommer till konkreta resultat skulle han gärna vilja se mer.
– Problemet är att den svenska beredningsprocessen tar väldigt lång tid. Vi skulle behöva någon form av snabbspår för att det ska kunna gå fortare att beta av de olika förslagen.
”Nu sitter ju alla och väntar på att något ska hända. Hur kommer det att bli i det här eller det här fallet? Där är vi inte än.”
Både regeringen och förenklingsrådet har sedan en längre tid tillbaka tillgång till NNR:s lista på förslag, där utvalda punkter dessutom har lyfts fram som extra prioriterade.
– Så det är egentligen nu man kan börja leverera. Men det tar så väldigt lång tid. Vad vi driver tillsammans med våra medlemmar och vad vi är måna om just nu, det är just att regering och myndigheter måste tala om vad de vill göra med de förslag de får in. Vad prioriterar man? När ämnar man fatta beslut? Nu har vi allt på plats för att det ska vara möjligt att börja pumpa ut förslag.
Vad får ni för bemötande från politiken och myndigheterna när ni lyfter era förslag?
– Dialogen är öppen och man säger sig vilja genomföra förenklingar. Men det är fortfarande upp till bevis. Nu sitter ju alla och väntar på att något ska hända. Hur kommer det att bli i det här eller det här fallet? Där är vi inte än.
Varför behövs den här typen av strukturer för att kunna förenkla? Borde inte en ansvarig myndighet själv kunna kapa bland kraven om det står klart att Sverige exempelvis har överimplementerat EU-lagstiftning?
– Jag skulle säga att anledningen till att det behövs i det svenska systemet är för att det finns ett så starkt stuprörstänkande. Dels ser en myndighet främst till sitt avgränsade område, dels arbetar tyvärr många myndigheter – hur mycket man än säger annorlunda – inte med frågor som också främjar näringslivet. När det gäller företag är det mer fokuserat på tillsyn, att vi har de här reglerna och så vidare. Och det gör att man måste ha ett arbetssätt eller en struktur som ser till att arbetet med förenklingar går framåt.
”Ett stort problem är hur man tolkar och tillämpar reglerna.”
Många av de regelverk som tas upp på NNR:s lista hanteras av flera olika myndigheter. I en del fall kan dessutom inte de berörda myndigheterna göra så mycket själva, eftersom regelverk kan bygga på lagstiftning som i så fall först måste ändras, förklarar Andrea Femrell.
– Men det som också är ett stort problem är hur man tolkar och tillämpar reglerna. Det är en sak att något står i en text – lagtexter kan man ju ändra – men hur du tolkar och tillämpar kan se väldigt olika ut.
Om Näringslivets Regelnämnd
Näringslivets Regelnämnd, NNR, är det samlade näringslivets företrädare i regelförbättringsfrågor. Organisationen arbetar för att företag ska få en minskad regelbörda och att de regelverk som finns ska bli både mer effektiva och mindre kostsamma. Arbetet sker på både nationell och internationell nivå.
NNR bildades år 1982 och är en oberoende, politiskt obunden ideell förening som finansieras fullt ut av sina medlemmar. Bland medlemmarna finns 28 svenska näringslivsorganisationer och branschförbund som tillsammans representerar cirka 300 000 företag.
Källa: NNR
En ytterligare dimension till det hela är landets 290 kommuner och 21 länsstyrelser, menar Andrea Femrell. I dag råder vad han beskriver som ”vattentäta skott” mellan kommunerna å ena sidan och regering, riksdag och myndigheter å andra sidan.
– Kommunerna gör det de vill göra och har ju sina egna politiska majoriteter. Men vi menar att man måste titta på hur det upplägget ska kopplas ihop med de mål man har inom staten när det kommer till regelförenkling. För i dag lever kommunerna sina egna liv och följer inte alls på samma sätt det som sker på statlig nivå.
Kommuner gör egna tolkningar
Ett aktuellt exempel på det är införandet av gårdsförsäljning, som ägde rum den 1 juni. Som TN tidigare berättat har det visat sig vara avgörande för de berörda företagen vilken kommun de befinner sig i. Medan en del kommuner, som Nacka och Höganäs, har välkomnat lagändringen med öppna armar, har andra, som exempelvis Stockholm, fört en betydligt mer restriktiv linje.
– Ja, det visar att det här arbetet inte riktigt hänger ihop. Intentionen och de politiska prioriteringarna krockar med att kommunerna ska få bestämma själva. Någonstans måste man också titta på kommunernas förmåga att förenkla och deras skyldigheter enligt förvaltningslagen. Det här har man inte riktigt tagit tag i och det menar jag att det skulle regeringen kunna göra. Men det tar tid och både vi och företagen börjar känna oss ganska otåliga.
Om en del av de genomförda förslagen består av sådant som Andrea Femrell kallar ”lågt hängande frukter”, så finns det bland det arbete som återstår frukter som hänger betydligt högre. Det rör sig om omfattande punkter som tillståndsprocesser, bygglovsregler och en översyn av diverse skattelagstiftning.
Långsiktighet avgörande
Men enligt Andrea Femrell har regeringen sjösatt ett flertal stora utredningar inom de aktuella områdena, vilket han menar borde resultera i skarpa förslag inom en inte alltför avlägsen framtid.
– Det är ett väldigt baktungt system än så länge. Man har fått enormt mycket in och nu ska man utreda och sen ska det komma ut, säger han, och tillägger att det som framför allt krävs nu är att det finns en långsiktighet i arbetet.
– Det är oerhört viktigt att fokuset på regelförbättring och de strukturer som byggts upp blir bestående även efter nästa val, även om det skulle bli ett majoritetsskifte. Annars har man gjort det här lite förgäves.
Hur stor är risken att det här arbetet inte blir bestående?
– Man kan ju aldrig vara säker men vi har fått lite olika signaler. De partier som i dag är i opposition har ju inte ställt sig upp med en gemensam kraft och sagt att vi ska ha kvar allt det här som nu sjösatts. Centerpartiet har i och för sig kommit ut med en egen förenklingsagenda och de har drivit förenklingsfrågorna länge. Men det är fortfarande oskrivet var till exempel S, V och MP står. Om vi ska få utväxling av det här arbetet så är det viktigt att det här blir ett bestående arbete, oavsett vilken regering vi har.
”Vi kommer aldrig att kunna luta oss tillbaka och säga att nu har vi förenklat klart.”
På frågan om när alla förslag kan tänkas vara genomförda har Andrea Femrell svårt att komma med en gissning, och ännu mindre ge något konkret besked.
– Om man säger så här, jag tror ju i alla fall att det framöver kommer att vara betydligt fler förslag som är genomförda än vad som är fallet i dag. En hel del av dem är under utredning och andra tas upp i uppdragen till myndigheterna. Så det är egentligen en fråga om när.
Är det orealistiskt att tänka att allt på listan kommer att bli gjort?
– Det långsiktiga målet är såklart att allt ska bli gjort, men ska man vara realist så tror jag kanske inte att det kommer att bli så. Och sen ska vi också komma ihåg att det är en levande lista, det kommer ju nya regelverk och det händer andra saker. Vi kommer aldrig att kunna luta oss tillbaka och säga att nu har vi förenklat klart, utan det här är ett löpande arbete som hela tiden fortsätter.
TN har sökt näringsminister Ebba Busch (KD) för en kommentar.
Hela listan: Näringslivets regelnämnds förslag till regelförbättringar
Genomförda förslag
Avskaffa kravet på bevarande av ursprungligt material för bevarande av räkenskapsinformation
Avskaffa kravet på certifiering av pannoperatörer
Flexiblare tillämpning av sanktionsavgifter för kör- och vilotider
Höj omsättningsgränsen för skattskyldighet för moms till 120 000 kr
Hotelltillståndet bör ersättas med en digital anmälningsplikt
Inför en från parterna oberoende tvistelösning för bostadshyressättning
Möjliggör gårdsförsäljning av alkoholdrycker under reglerade och ordnade former
Reformera expertskatten ytterligare
Slopa skatten på plastbärkassar
Åtgärda snedvridande tillämpning av energiskatteregel
På gång
Ersätt kravet på bästa möjliga med bästa tillgängliga teknik
Förenkla Entreprenörsskatten/3:12-reglerna
Gör ändringstillstånd till regel vid ändring av befintlig verksamhet
Kortad karens- och trädatid vid ägarskifte i fåmansföretag
Myndigheterna och deras roll i tillståndsprocessen
Tidplan och tidsgränser i domstol
Ej ännu genomförda förslag
Arbetsmarknad
Avskaffa reglerna om varsel till Arbetsförmedlingen vid driftsinskränkning
Inför en proportionalitetsprincip för stridsåtgärder på arbetsmarknaden
Skydd mot samhällsfarliga arbetsmarknadskonflikter
Arbetsmiljö
Undantag från kravet på absolut självständighet för byggherrens ställföreträdare
Beskattning av löner, ersättningar och förmåner
Avdragsreglerna för personalkostnader såsom t.ex. friskvård ska vara samma oavsett företagsform
Förenklingar i SINK-beskattningen
Reformera expertskatten ytterligare
Sänk avgifterna för arbetsgivare vid anställning av unga
Utveckla ROT- och RUT-avdragen
Återinför möjlighet att fakturera styrelsearvoden till eget bolag
Översyn av förmånsbeskattningen avseende utgifter för hemarbete
Byggregler
Avskaffa kravnivå tre vid nyproduktion av lägenheter, större än 55 kvadratmeter
Avvägning mellan byggande och riksintressen
Överklagande av plan- och bygglov
Digitalisering
Harmonisera och förenkla regelverken för dataskydd
Energi
Avskaffa skatt på egenkonsumerad förnybar energi
Undvik dubbelreglering vid energikartläggning och energideklaration
Finansmarknad
Avskaffa femårsregeln för värdering av privatbostad
Enhetlig rapportering av IT- och säkerhetsincidenter för banker
Färre utfärdare av identitetshandlingar
Förenkla öppnande av konto via telefonbanken
Inför möjlighet att delegera beslut avseende tjänster till jävskretsen
Inför nya reglerade fondformer i Sverige
Investeringssparkonto – behov av uppdaterad lagstiftning
Register över ställföreträdarskap
Tröskelvärde för prospektskyldighet
Fordonsrelaterade skatter/avgifter
Avskaffa skatten på försäkringar för bussar i yrkesmässig trafik
Inför energiskattebefrielse på 100 procent för elektriskt drivna bussar
Sänk karenstiden vid avställning av fordon med fordonsskatt på minst 4 800 kr per år
Undantag från trängselskatter och infrastrukturavgifter för bussar under 14 ton
Upprätta ett parallellt bonus-malus-system för lätta lastbilar
Företagsbeskattning
Förenkla skattereglerna för enskilda näringsidkare
Höj fribeloppsgränsen för avdrag för negativa räntenetton till 3 miljoner Euro
Undantag från avdragsförbud för vissa räntebetalningar
God myndighetsutövning
Effektiv och kvalitetssäkrad ärendehantering
Ersättning för skada till verksamheter vid vägavstängningar
Förenkla administration av tillstånd och tillsyn
Förenkla hanteringen av tillstånd för tobaksförsäljning
Hyresreglering
Tillåt rörlig hyra i kommersiella sammanhang
Kapitalinkomstbeskattning
Avskaffa begränsningarna för kvittning inom inkomstslaget kapital
Höjd schablon för anskaffningsvärdet av långa innehav
Slopat lönekrav och kortad karenstid i investeraravdraget
Livsmedelsproduktion
Förenklad miljöprövning utan tillväxthinder för lantbruksföretag
Miljöprövningsförordningen behöver få en översyn samt ändrade verksamhetskoder krävs
Myndigheters instruktioner i respektive förordning
Samordna tillstånd och tillsynsprocesser för vattenbruk
Utred en gemensam lagstiftning för vattenbruk och skapa ”en väg in”
Utred om vattenbruk kan klassas som en areell näring
Mervärdesskatt
Förenkla mervärdesskattereglerna avseende fastigheter
Modernisera den frivilliga lokalhyresmomsen genom att ta bort omoderna krav
Möjliggör momsmässig kostnadsdelning (den så kallade internmomsen)
Åtgärda de 13 oklara förmedlingssituationerna i mervärdesskattelagen
Miljö
Anmälan istället för tillstånd vid mindre ändringar
Avskaffa nationell särlagstiftning för ”Särskilt farliga produkter” och avloppsrensningsmedel
Domstolens utredningsskyldighet – kompletteringsrundan
Effektivare regelverk beträffande sanering av verksamheter som orsakar miljöskador
En grundläggande reformering av miljöprövningen
Hållbarhetsperspektivets tre delar i miljöbalken
Överför mer från tillståndsprövning till tillsyn
Terrängkörning vid prospektering
Miljö och avfall
Förläng tidsfristen för rapporteringsskyldigheten vid transport av farligt avfall
Frival för verksamheters kommunala avfall
Uppdatera och anpassa avfallsregistret till verkligheten
Verksamhetsutövare som producerar avfall i sin verksamhet ska inte anses syssla med avfallshantering
Punktskatt
Avskaffa bekämpningsmedelsskatten
Ta bort trösklar för återbetalning av elskatt
Redovisning och revision
Harmonisera gränsvärdena för revisionsplikt i enlighet med EU-lagstiftningen
Rättssäkerhet
Förbättra effektiviteten i den arbetskraftövervakning som hanteras genom personalliggare
Krav på uppsåt eller grov oaktsamhet för skattetillägg
Kravet på personalliggare bör ändras så att färre företag drabbas av kostsamma kontrollavgifter
Socialförsäkringar
Slopa rehabiliteringsplaner för företag med färre än tio anställda
Tillåt viss verksamhet under föräldraledighet och sjukdom
Ändra reglerna om väsentligt inflytande
Vård och omsorg
Förbättrad konkurrensneutralitet mellan privata och offentliga aktörer i vård och omsorg
Lika tillståndsplikt inom socialtjänstlagen, oavsett regiform
Källa: NNR.se