REGELKRÅNGLET
Fem års byråkrati för ny laddstation – ”Då gick topplocket”
Fem års segdraget krångel, miljoninvesteringar som skjuts upp av otydliga regler och väntan som aldrig tar slut. Nu ryter transportföretagaren Erik Alfredsson ifrån: ”Allt är för byråkratiskt”, säger han till TN.
Familjeföretaget Alfredsson Transport, med bas i Norrköping, är ett av landets ledande transportföretag när det gäller hållbarhet. Alla företagets chaufförer är utbildade i ECO-driving, och sedan 2018 har de inte investerat i ett enda fossilt fordon. Idag är 45 procent av deras 80 lastbilar gas- eller eldrivna. 2024 tilldelades de Transportföretagens Hållbarhetspris för sina insatser.
Alfredsson Transport i Norrköping har stora ambitioner inom hållbara transporter.
Men byråkrati och krångliga regler gör omställningen långsam och dyr. Det tog fem år att få deras nya laddstation för tung trafik på plats.
Företaget kritiserar myndigheter och elnätsbolag för onödigt långa processer.
Nu lanserar Transportföretagen "Krångellistan" för att synliggöra liknande hinder.
Initiativet ska hjälpa politiker att förstå och minska företagens regelbörda.
Men att ställa om sin fordonsflotta är allt annat än lätt, framför allt inte när ständigt regelkrångel och byråkrati sätter käppar i hjulet. Det har visat sig inte minst när företaget byggt en ny laddstation, som är en av Sveriges kraftigaste laddplatser för tung trafik.
Strulet började redan för fem år sedan när företaget ville köpa upp mark från kommunen för att kunna bygga laddstationen. Eftersom marken då klassades som grönområde blev Naturvårdsverket inkopplade, och innan Alfredsson Transport till slut fick köpa marken hade det gått tre år.
– Det får inte ta så lång tid. Regelverket som finns idag fungerar inte, det måste tajtas till och saker och ting måste gå fortare, säger Erik Alfredsson, vd på Alfredsson Transport.
”Då gick topplocket”
Nästa problem uppstår efter att företaget skickat in en föranmälan om laddstationen till det lokala nätbolaget E.ON. Eftersom laddparken även var utrustad med 2,4 megawatt i batterikapacitet, som kan lagra el från företagets solceller på taket, ansökte Alfredsson Transport om att vara delta på Svenska Kraftnäts balansmarknad.
– Och det var inget problem, förrän ett år senare. Då återkommer E.ON och säger att det inte går för om du har mer än 800 kW i kapacitet så räknas du som elhandlare, så då släppte jag det, säger Erik Alfredsson.
Och strulet slutar inte där. Först får Erik Alfredsson besked om att företaget själva måste betala för en utredning för att se om E.ONs utrustning klarar batteriernas kapacitet. En kostnad som landar på mellan 15 till 30 tusen kronor.
När laddstationen till sist står klar i november 2024 får han besked från nätbolaget att strömmen tidigast kan slås på efter jul och nyår.
– Då gick topplocket. Det här är en investering på 40 miljoner kronor, då kan vi inte vänta i två månader för att koppla in den, säger Erik Alfredsson.
Efter mycket om och men går det nu att ladda en lastbil på Alfredsson Transports laddstation, fem år efter att processen inleddes.
Han tycker att kommuner, myndigheter, elnätsbolag och regeringen alla måste arbeta för att göra regler och processer mer effektiva och användarvänliga.
– Att det ska ta fem år för ett sådant här projekt håller inte, den tiden finns inte. Allt är för byråkratiskt. Jag skulle önska att kommuner och myndigheter kommunicerar tydligare, för vanliga människor pratar inte ”kommunska”. Man skulle också vilja se att regeringen stramar upp reglerna för elnätsbolagen, så de levererar fortare, säger Erik Alfredsson.
Krångellista
Han är långt ifrån ensam om att drabbas av regelkrångel. Därför har Transportföretagen nyligen lanserat Krångellistan, ett initiativ där transportföretag enkelt kan rapportera in exempel på regelkrångel som bromsar utveckling, investeringar och omställning.
Med en öppen lista ska konkreta byråkratiska hinder som företagen möter i sin vardag, synliggöras, och förmedlas till politiker och myndigheter.
– Många företag tvingas lägga tid och resurser på att navigera i ett otydligt och ineffektivt regelverk i stället för att göra det de är bäst på: skapa jobb, driva på omställningen och utveckla Sverige. Nu ger vi dem ett verktyg att synliggöra var krånglet sitter, säger Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen, i ett pressmeddelande.
Initiativet lanseras mot bakgrund av en alltmer intensiv politisk debatt om företagens växande regelbörda.
– Politiker från alla läger pratar om vikten av att lätta på regelbördan för företag, oavsett om det handlar om att gynna omställningen eller konkurrenskraften. Dock saknar de ofta kunskap om var problemen faktiskt ligger, och därför kommer vi med det här verktyget kunna visa på konkreta åtgärder som behövs för att ta bort hinder och skapa bättre förutsättningar för företagen, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen, i ett pressmeddelande.