KLIMATOMSTÄLLNINGEN

Livsmedelsföretag satsar på hållbarhet

Bild: Mark Lennihan

För drygt två år sedan lanserade Livsmedelsföretagen ett hållbarhetsmanifest för livsmedelsindustrin. I en utvärdering uppger nu över 30 procent av de anslutna företagen att det har påverkat deras hållbarhetsarbete.

Av de företagen som har anslutit sig till hållbarhetsmanifestet uppger samtliga att de påbörjat arbetet för att nå målet inom åtagandet ”En fossilfri industri”. Dessutom arbetar 9 av 10 företag idag för att nå målet inom åtagandet ”Halvera matsvinnet”.

Ett av de anslutna företagen är Coca-Cola European Partners, som bland annat har produktion i Jordbro.

– Jag är helt övertygad om att genom att inspireras av varandra så kan vi driva på utvecklingen och fortsätta visa att svensk livsmedelsindustri leder vägen, säger vd:n Sofie Eliasson Morsink, i ett pressmeddelande.

Pressmeddelande: Två år med Livsmedelsföretagens hållbarhetsmanifest: 3 av 4 företag har ökat sitt engagemang