SVENSKA INNOVATIONSKLIMATET

Så tar piratkopior död på hans affärer: ”Myndigheterna bryr sig inte”

Johan Lindau, vd på möbelföretaget Blå Station och en del av företagets produkter. Bild: Privat, Pressbild

Företaget Blå Station tvingas se på när konkurrenter kopierar deras design och vinner upphandlingar. Och myndigheterna uppmuntrar till plagiering, menar vd:n Johan Lindau. "Vi har fått in reklamationer på produkter som inte är våra", säger han till TN.

– När det är så enkelt, och dessutom näst intill lagligt, att kopiera våra produkter, så har vi och andra designföretag snart inte råd att göra nya produkter och driva utvecklingen framåt.

Det säger Johan Lindau, vd på möbelföretaget Blå Station. Bolagets kunder består av företag och offentlig verksamhet både i Sverige och utomlands.

– Vi är ett designintensivt företag och har ett varumärke som är internationellt välkänt och välrenommerat. Drygt 75 procent av det vi producerar går på export och den största exportmarknaden är USA, men vi är även stora i länder som England, Frankrike och Tyskland.

Blå Station säljer inte sina produkter direkt till kunder utan via agenter och återförsäljare både i Sverige och utomlands. Detta betyder att Blå Station inte heller deltar i offentliga upphandlingar som enskild aktör utan via återförsäljare. Johan Lindau menar att de offentliga upphandlingarna gynnar större företag och att pris inte borde vara helt avgörande.

– Offentlig verksamhet borde fokusera mer på kvalitetskrav. Om en produkt måste ha en livslängd på x antal år så kommer det säljas bättre produkter som håller. Pris och kvalitet är olika saker, om något är av hög kvalitet så har det ett högre pris. Men hög kvalité är billigare i längden.

”Det är i stort sett omöjligt att skydda sig vid intrång”.

– Myndigheterna bryr sig inte om formgivarna får royalties på en produkt som de köpt eller om den är stulen så länge de får det billigaste alternativet.

Dessutom kan offentlig upphandling bidra till att företag producerar plagiat, menar han.

– Det förekommer i offentlig upphandling att myndigheter vill ha en stol som ser ut på ett speciellt sätt, och som vi är producent av. Då görs en produktbeskrivning, ofta detaljerad, men tyvärr måste man enligt myndigheterna då lägga till ”eller likvärdig”. Detta är ju en indirekt uppmaning för kopiering eller för att vara väldigt närgången – så länge de kan erbjuda ett lägre pris.

Han menar att Blå station vid flera tillfällen sett konkurrenter vinna offentliga upphandlingar med deras design.

– Men tyvärr är vi så ofta drabbade av kopiering att vi knappt orkar agera. Det är i stort sett omöjligt att skydda sig vid intrång, om man inte är Pippi Långstrump och har en kappsäck full med pengar.

Blå station har även fått klagomål på produkter som de inte tillverkat.

– Vi har bland annat fått in reklamationer och när vi väl har sett produkterna så ser vi att det inte är våra produkter. Kunden har investerat i vad de tror är våra produkter och är omedvetna om att de fått ’likvärdiga’. Det är fruktansvärt.

Christina Wainikka, expert på immaterialrätt på Svenskt Näringsliv, menar att offentlig upphandling och intrång i immaterialrätt är ett stort problem.

– Det offentliga måste bli bättre på immaterialrätt. Vi har sett många exempel där det vid offentlig upphandling direkt uppmuntras till intrång i företags immaterialrättigheter. Så kan vi inte ha det, det går ut över svenska företag och kreatörer.

Christina Wainikka, policyexpert för immaterialrätt på Svenskt Näringsliv. Bild: Ulf Börjesson/Ernst Henry Photography AB

Dessutom menar hon att för många företag har problem att försvara sina rättigheter.

– Design är otroligt viktigt, många av våra val om att köpa något styrs av hur det ser ut. Detta gör design till en av företagens viktigaste konkurrensmedel. Samtidigt är det rättsliga regelverket kring design ganska krångligt. Fler skulle definitivt behöva lära sig mer om de rättsliga reglerna.

Nyligen upptäckte Blå station att en av deras kunder har kopior av deras produkter i sitt nya kontor. Det handlar om ett svenskt storbolag som har en del av sin verksamhet i USA. Bolaget köper bland annat soffor från Blå station.

– Nu såg vi bilder från deras nya kontor, och inser att de, eller i alla fall de som levererar till bolaget, har gjort kopior av våra soffor. Det är besvärligt, särskilt eftersom de tror att det är våra soffor, och om de då inte gillar dem så kommer det drabba vårt varumärke negativt, säger Johan Lindau.

– Men vem ska vi ge oss på? Den som har gjort kopiorna är troligtvis verksam i Kanada och säljer till USA. Vi är baserade i Sverige och har inget skydd i USA. Dessutom har det här storbolaget kunnat anlita dyra advokater och vi har då varken råd eller möjligheten att processa. Hade vi gjort det så hade vi tvingats att ge upp och de hade vunnit vilket innebär att de får grönt ljus att fortsätta kopiera. Det är ett moment 22.

”Vi förlorar affären, bara för att senare se att våra produkter har kopierats”.

Han menar att det är svårt att skydda design.

– Vi gör allt för att skydda våra produkter och lägger otroligt stora summor på det. Men den dagen vi blir utsatta finns det inte någon som kan hjälpa till. Då väntar bara skyhöga advokatkostnader och en process som inte leder någonstans.

Blå station designregistrerar alla sina produkter – i Sverige, Europa och USA. Men trots detta så finns det ingen hjälp att få om någon kopierar deras produkter, berättar Johan Lindau.

– Tänk att du lägger 40 000 kronor för designregistrering för en produkt. Detta gör du för att om du blir utsatt någon gång så ska du hänvisa till att du har en designregistrering.

– De gånger vi upptäckt kopior och velat ta det vidare har vi gått till våra advokater som satt stopp – trots att vi med hjälp av dem har designregistrerat våra produkter. De går ofta in på helt ovidkommande detaljer som, att soffan på bilden i offerten är mer orange och kopian är kanelfärgad. Det är ett stort problem att de flesta advokater inte förstår sig på design och förväxlar det med färg.

Det handlar alltså framför allt om att juridiken är alldeles för snårig, säger han.

– Om någon kopierar våra produkter i Tyskland, så måste jag först anlita en svensk advokat och sedan en tysk advokat, vilket leder till enorma kostnader. Det man ska komma ihåg är att det svåra är inte att skydda dig, det kostar men är överkomligt. Det svåra, eller det omöjliga, är att försvara dig. Som att köpa kondomer som inte fungerar.

”Vi vet inte riktigt vad vi ska göra mer än att knyta näven i byxan och jobba vidare”.

Johan Lindau menar att de i princip varje vecka upptäcker nya kopior av deras produkter.

– Det händer i Sverige men framför allt utomlands. Vi blir ofta utsatta för kopior globalt. Vi förlorar affären, bara för att senare se att våra produkter har kopierats.

– Det har blivit så vanligt att vi nu bara försöker låta det rinna av. Våra agenter och samarbetspartners försöker ha koll på vad som händer på deras marknad. När de ser kopior av våra produkter så hör de självklart av sig, men vi vet inte riktigt vad vi ska göra mer än att knyta näven i byxan och jobba vidare.

Han berättar att företagets målsättning är att produkterna hela tiden ska bli bättre ur alla aspekter.

– Det tråkiga är att vi som designföretag gör produkter för att världen ska bli bättre. Men när våra produkter kopieras så minskar det våra incitament att driva utvecklingen framåt.

– Till slut leder detta till en utveckling där de som kopierar inte heller kan kopiera då det inte kommer några nya produkter. Men skulle de sen göra något eget som säljer, så finns det andra som vill kopiera deras produkter, vilket är lite komiskt.