DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Mejerijättens tuffa år: ”Precis allt handlar om pris i dag”

Skånemejeriers vd Cecilia von Perglas. Bild: Astor Svensson

I kärvare ekonomiska tider byter kunderna butiker, varumärken och till och med matvanor. Det menar Arlas största utmanare Skånemejerier, som går mot ett svagt ekonomiskt år. ”Situationen är pressad”, säger vd:n Cecilia von Perglas till Di.

Skånemejeriers siffror är inte klara än, men enligt företagets vd Cecilia von Perglas ser det ut att bli ett svagt ekonomiskt resultat för Skånemejerier, som är näst störst i Sverige inom mejeriprodukter.

Bland utmaningarna nämns att många konsumenter väljer billiga produkter, vilket pressar ner lönsamheten, och att Sverige har ett överskott av mjölkproduktion samtidigt som vi importerar mejerivaror från andra länder.

– Precis allt handlar om pris i dag och det får stor effekt på mejerisegmentet eftersom våra produkter ses som ett dyrt inslag i matkassen. Framför allt har mjölken tappat i volym, säger Cecilia von Perglas till DI.

DI: Tufft år för mejeriutmanaren när hushållen snålar