BROTTEN MOT FÖRETAGEN

Småföretagare utsatt för bedrägeriförsök: ”Lätt för många att bli lurade”

Bank-id på en telefon. Bild: Oscar Olsson/TT

Nyligen försökte bedragare lura Mats Björkeby, som driver företaget ACL. Nu vill han varna andra. ”Det handlar om mycket påfrestande problem", säger han till Företagarnas hemsida.

En artig person som uppgav sig ringa från Visma Inkasso meddelade att Mats Björkebys företag hade blivit drabbat av identitetskapning och virus på datorn. När han vägrade logga in på bank-id sa uppringaren att han fick skylla sig själv.

− Efter bedrägeriförsöket ringde vi polisen på 114 14. Vi satt i telefonkö i en timme. Sedan fick vi tala med en totalt ointresserad kvinna som konstaterade att det nog inte var lönt att anmäla. Vi undrade om de var intresserade av telefonnumret som bedragarna använde, men det var det inte, säger Mats Björkeby till Företagarnas hemsida, och varnar andra för att låta sig luras.

Företagarna: Lättare att bli lurad än vad många tror