RASET I STENUNGSUND

Så drabbas företagen av jordskredet: ”Som att få en hjärtinfarkt”

Ulric Långberg, samhällspolitisk chef på Åkeriföretagen. Bild: Åkeriföretagen/Hanna Brunlöf Windell / TT

Raset i Stenungsund får allvarliga konsekvenser för näringslivet. Än så länge har den tunga kemiindustrin i området klarat sig relativt väl. Men nu varnar åkeribranschen för att transportproblemen bara har börjat. ”Att E6 kollapsar är ungefär som att aortan i din kropp skulle gå av”, säger branschchefen Ulric Långberg till TN.

Natten till lördagen rasade stora delar av vägbanan på E6:an i höjd med Stenungsundsmotet i ett jordskred. Trafiken leds tillfälligt om via väg 650 (gamla E6:an) och E45 mellan Göteborg-Uddevalla via Trollhättan.

Trafikverket uppskattar att arbetet med att återställa motorvägen efter kollapsen kommer ta åtskilliga månader. Något som leder till stora konsekvenser för de som brukar motorvägen.

Nu varnar Sveriges Åkeriföretag för logistiska problem med dyrare och långsammare transporter.

– När E6 stängs av så är det som att få en hjärtinfarkt. Det är enorma volymer gods på de här vägarna, E6 är kritisk för hela Västsverige och all trafik som går till Norge, säger Ulric Långberg, samhällspolitisk chef på Åkeriföretagen.

”Det är som att få en hjärtinfarkt”

Enligt EU:s regler får nämligen lastbilschaufförer max köra nio timmar om dagen, och efter 4,5 timmar på vägarna krävs 45 minuters rast. Med långsammare trafik kommer pass att behöva läggas om och extra förare tas in, berättar Ulric Långberg.

– Det är klart att det blir fullt med lastbilar och personbilar på alla alternativa vägar, vilket kommer leda till köer. Det säger sig självt. Det betyder att tidsfaktorn kommer att bli en utmaning. Förare måste ha rastplatser som inte finns och så måste man stanna efter vägen för att inte bryta mot reglerna, säger han.

– Om en förare hinner hälften av vad han ska göra så är det klart att det måste till fler förare. Det finns ju en utmaning när transporterna blir dyrare eftersom samma upplägg som tidigare inte fungerar. Mycket är redan oerhört slimmat och precist för att det ska vara lagligt idag.

Brist i infrastrukturen

Ulric Långberg menar att Trafikverket måste göra allt de kan för att processen att reparera vägen går så fort som möjligt. Dessutom tycker han att skredet sätter ljuset på ett bristande vägunderhåll i Sverige och vikten på infrastruktursatsningar.

– Att E6 kollapsar är ungefär som att aortan i din kropp skulle gå av. Då måste man ju se till att åtgärda den fort. Det kanske inte är så lätt. Men man måste försöka få i gång trafiken, för alternativen för en E6 är ju obefintliga i den mängd som ska fram. Man hoppas att det är alle man på däck hos Trafikverket nu, och att det inte ska utredas in i absurdum, säger han.

– Det här visar hur viktigt det är med infrastruktur och det borde vi ju faktiskt ta med oss för andra delar av Sverige, där det är bristande infrastruktur. Vi ser svart på vitt vad nyttan är med bra vägar. Vi har en vägskuld i Sverige. Just det här raset kanske inte är en del av underhållsskulden utan har andra orsaker, men det är inte första gången E6 rasar.

Problem i närområdet

Det är fler än åkerierna som drabbas av jordskredet. Jessica Waller är näringslivschef i Stenungsunds kommun. Hon menar att det är svårt att redan nu avgöra hur allvarliga konsekvenserna blir, men menar att det ställer till problem för de flesta företagen i området under lång tid framöver.

Jessica Waller, näringslivschef i Stenungsunds kommun. Bild: Stenungsunds kommun

– Jag skulle säga att alla företag är påverkade på ett eller annat sätt. Det här påverkar ju inte bara företagen i Stenungsunds kommun utan påverkar ju hela Västsverige samt Norge. E6 är en stor transportled för hela trafiken upp till Norge, säger hon.

– Hur det kommer påverka på sikt är svårt att säga i dagsläget. Men att alla blir påverkade under en längre tid, så är det ju.

”Det kan i längden bli ett stort problem för invånarna och skolor”

Gauthier Hanquet är vd för kemiföretaget Perstorp Oxo AB i Stenungsund. Han förklarar att det på sikt inte är optimalt att leda om tung trafik på små vägar.

– För oss är det logistiken som drabbas i nuläget. Inget akut eftersom vi tillsammans med Trafikverket har hittat andra vägar som den tunga trafiken leds om genom Stenungsunds tätort. Men i längden får vi utvärdera hur det fungerar eftersom det är en hel del kemiska produkter och tung trafik som just nu går igenom Stenungsunds tätort, säger han.

– Det kan i längden bli ett stort problem för invånarna och skolor i närheten och helt enkelt också påverka trafikläget med köer.

Gauthier Hanquet är Site chef och vd för kemiföretaget Perstorp Oxo AB i Stenungsund. Bild: Perstorp

Maria Bildtmark är pressansvarig på kemifabriken Borealis i Stenungsund. Hon säger att de än så länge inte stött på några större problem efter kollapsen på E6:an.

– Vi har som tur är inte påverkats så mycket av skredet än så länge. Vi följer Trafikverkets rekommendationer nu för transporterna, och än så länge har det gått för våra transporter att ta sig till och från Stenungsund. Att påfarten till E6:an söderut är öppen, gör stor skillnad.

– Men det är såklart en vägsträcka som påverkar väldigt många i hela landet. Det finns många verksamheter här så vi får se hur det påverkar framöver. Men än så länge så har det funkat, säger hon.