DEN DIGITALA UTVECKLINGEN

Studie: Så förändrades e-handeln under pandemin

Bild: Tim Aro/TT

Modebranschen påskyndade sin digitalisering på grund av pandemin. Det har gjort att många företag förändrats i grunden, visar ny studie enligt Ehandel.se.

E-handeln tvingades till en ännu snabbare digitalisering i spåren av pandemin och de efterföljande restriktionerna. Det handlar bland annat om att skapa snygga webbsidor och att skapa mer funktionellt fokus för att möjliggöra att få ut produkterna den vägen istället för genom den fysiska butiken.

Det visar en ny studie framtagen av forskningsinstitutet Gothenburg Research Institute på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

- Pandemin har skakat om branschen radikalt och tidigare sätt att jobba på är inte längre gångbara. Den hade inte bara påverkan på marknaden, utan även bakåt i produktionsleden, då det blivit svårt att planera för vad som ska produceras och när, säger konsumtionsforskaren Gabriella Wulff.

Under perioden växte även fenomenet Live Video Shopping, där företagen gör sändningar online, i sociala medier och på sina hemsidor.

– Det möjliggjorde för företagen att fortsatt jobba med att bygga relationer med kunder, i ett läge där det annars var svårt att hitta kontaktpunkter, säger Gabriella Wulff.

Ehandel.se: Så förändrade pandemin branschen: ”Skakat om radikalt”