DEN SVENSKA BESÖKSNÄRINGEN

Bageriernas livboj – semmelsuccé

Genrebild. Bild: Caisa Rasmussen / TT

Den 21 februari är det fettisdagen och 60 procent av svenskarna kommer att äta minst en semla. Nu återstår det att se om dagen återigen blir ”bageribranschens livboj”.

Bageribranschen har efter pandemin fått utstå en rad nya utmaningar i form av skenande elpriserna, ökade råvarupriser, höjda hyror samt att hushållen hållit hårdare i plånböckerna.

– Semlan är ansedd som bageribranschens livboj eftersom den räddar en i övrigt dålig period för landets bagerier. I år möts bagerierna av en mängd kostnadsökningar och flytkraften i livbojen kommer att testas i de här utmanande tiderna. Intresset för semlor hos svenska folket fortsätter att vara fantastiskt stor och hela branschen laddar inför att kunna välkomna alla semmelälskare på tisdag, säger Martin Lundell, vd på branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer, i ett pressmeddelande.

Sveriges bagare & konditorer: Fettisdagen 2023 – flytkraften i bageribranschens livboj testas