DEN SVENSKA BESÖKSNÄRINGEN

Så påverkade pandemin hotellens rutiner

Bild: Lars Pehrson/TT

Hotellnäringen var en av de branscher som drabbades hårdast av pandemin. Men inget ont som inte har något gott med sig. Branschen har tack vare pandemin lyckats skapa nya och bra rutiner som lever kvar, skriver Besöksliv.

Med krisen kommer kreativiteten. Så även i hotellnäringen, som för att kunna behålla sina gäster och ge dem en säker upplevelse, skapade nya sätt att arbeta under pandemin. Det kunde till exempel handla om att erbjuda frukosttider och sittande julbord istället för bufféer. Det är rutiner som inte sällan har uppskattas av gästerna och som nu lever kvar, skriver Besöksliv.

– I början var irritationen stor då gästerna ville ha buffé men den feedback vi fått är att gästerna upplever att det blir mindre rörigt nu. Det blir mer utrymme per gäst och smakfullare servering, säger Anna Overgaard, marknadschef på Countryside Hotels, till tidningen.

En ny rutin involverar människans bästa vän, pandemihunden.

– Som en följd av pandemin erbjuder nu nästa alla, 31 av 35 hotell, hundrum. Hotellen gör olika anpassningar kring detta, och vi har också hotell som bygger ut nu för att få plats med fler hundrum.

Men det har också kommit för hotellen negativa rester av förändringarna under pandemin.

– En av de negativa aspekterna med de mer generösa avbokningsreglerna har varit att hotellen haft svårare att planera antalet gäster kontra personal, och riskerat att stå utan gäster, säger Anna Overgaard.

Besöksliv: Pandemins positiva påverkan på hotellens rutiner