ELKRISEN

Efter elsmällen – företagare pantbelånar sina ägodelar

Egenföretagare har i större utsträckning börjat pantbelåna sina privata ägodelar för att rädda företagen. Bild: Johan Nilsson/TT

Skyhöga elpriser, stigande inflation och höjda räntor har gjort att företag belånar sina privata ägodelar hos pantbanken för att rädda företaget. ”Tror att vi bara sett toppen av isberget”, säger Jimmy Jonasson, försäljningschef hos Sefina Pantbank.

Den akuta energikrisen påverkar inte bara företagen direkt på elräkningen utan också inbäddat i den spiral av kostnader kopplat till varor och tjänster som använder energi.

Tillsammans med uppdämda coronaflaskhalsar, logistikbekymmer och annat stök har de drivit upp inflationen som nu bekämpas med höjda räntor. Kort och gott har företagen drabbats av en cocktail av kostnader som nu blivit så stor att många ägare belånar sina privata ägodelar i hopp om att rädda verksamheten.

Jimmy Jonasson, försäljningschef hos Sefina Pantbank noterar en rejäl tillströmning i antalet kunder. Trots att de inte lånar ut till företag uppmärksammar han att fler egenföretagare väljer att belåna guld och prylar privat för att täcka upp för uteblivna löner när ekonomin i företaget inte räcker till. Under perioden juni till september ökade nylånen med 21 procent i Stockholm jämfört med fjolåret och vid butiken på Götgatsbacken var ökningen 40 procent.

—Jag tror att vi bara sett toppen av isberget. Att vända sig till oss för att täcka upp för uteblivna löner kommer ofta ganska sent i processen. Många börjar med att försöka sänka sina kostnader genom att kanske säga upp abonnemang eller byta avtal och som en sista utväg vänder de sig till oss, säger Jimmy Jonasson, försäljningschef på Sefina Pantbank i ett pressmeddelande.

De företag som söker sig dit är främst mindre företagare med höga el- och lokalomkostnader som driver exempelvis restaurang eller kemtvätt. Framför allt belånas guld men det är heller inte ovanligt med prylar som instrument, väskor och klockor.

— Vanligtvis hämtas 90 procent av det som pantas in tillbaka av kunden, men får företagen det ännu svårare ekonomiskt är det såklart en siffra som kan minska, säger Jimmy Jonasson.