BROTTEN MOT FÖRETAGEN

Företaget plundrades på en halv miljon – ”Stålbad”

”Jag kommer knappt ihåg delar av vad som hände, men jag ringer banken direkt och bara skriker att de ska stoppa transaktionerna”, säger Morgan Sehlstedt. Bild: Jeppe Gustafsson

En halv miljon kronor, tio procent av företagets omsättning, kom bedragarna över efter att på ett raffinerat sätt ha blåst Morgan Sehlstedt. ”Det är den största smäll som jag någonsin har fått i livet”, säger han till TN.

När Morgan Sehlstedt, som äger ett familjeföretag som driver e-handelssajten Glinder, på kvällen innan midsommar fick ett sms från vad som verkade vara bankens spärrservice fick han hjärtat i halsgropen. Enligt sms:et hade någon annan försökt handla på hans kort.

– Det var det sista man ville ha dagen innan helg, säger han och berättar att sms:et hamnade i samma sms-konversation som övriga, riktiga, sms från banken.

– Det gjorde ju att jag blev lite vilsen, för redan där hade de vunnit tio procent.

Morgan Sehlstedt ringde det uppgivna numret med en gång och kom fram till vad han beskriver som en Telia-röst, precis som det låter hos banken. Efter en stund får han prata med en kvinna.

– Hon är oerhört vältalig och trevlig och frågar mig om jag har varit i Tyskland de senaste dagarna och påstod att någon höll på att göra ett provköp på 80 000 på mitt kort.

Men Morgan Sehlstedt hade inte varit i Tyskland utan bad kvinnan, som han alltså trodde representerade hans bank, att spärra kortet direkt. Han hörde hur hon knappade på datorn och efter en stund sa hon att spärren var klar. Men då hände nästa grej.

”Hon är oerhört vältalig och trevlig.”

– Hon sa att hon såg att mitt bank-id var på väg att kapas också. Men då kände jag lite obehag och funderade på om det här verkligen kunde stämma, säger Morgan Sehlstedt.

Han bad ”bankkvinnan” att identifiera sig genom att motringa. Och efter en halv minut ringde hon upp från det nummer som faktiskt är spärrservicens nummer.

– Då är man ju lite såld.

Strax därefter identifierade sig Morgan Sehlstedt med bank-id till kvinnan, som ju nu hade framstått som helt trovärdig. Sedan gick det två veckor utan att någonting hände. Men plötsligt en morgon upptäckte han att det hade försvunnit 475 000 från Glinders konto – nästan tio procent av sajtens omsättning.

– Den paniken som uppstod då… Jag kommer knappt ihåg delar av vad som hände, men jag ringer banken direkt och bara skriker att de ska stoppa transaktionerna.

Men pengarna var redan borta.

– Det är den största smäll som jag någonsin har fått i livet, säger Morgan Sehlstedt.

Har hänt flera andra

Han berättar att efter det här hände har flera andra företagare hört av sig till honom och berättat att de har råkat ut för liknande bedrägerier.

– Gemensamt för alla dessa är att de skäms ögonen ur sig, berättar han.

En av dem som hörde av sig till honom hade lyckats spela in den falska bankkvinnan. Det var samma kvinna som han själv råkade ut för.

”Att få ihop 475 000 rent kräver extremt mycket i omsättning.”

Han menar att bedragarna vet precis var bankerna har sina svagheter.

– Därför läcker bankerna inte bara som ett såll, utan det är helt öppna spjäll, säger han.

Vad innebär det för dig och för företaget att bli drabbade på det här sättet och tappa nästan tio procent av omsättningen?

– Det finns inga försäkringar som täcker bedrägerier, säger Morgan Sehlstedt och fortsätter:

– Att få ihop 475 000 rent kräver extremt mycket i omsättning. Vi kommer att genomgå ett stålbad.

Nu ställer han sitt hopp till en dom i Högsta domstolen som kom bara ett par dagar innan han själv blev bedragen och som säger att det är bankens ansvar att ersätta er privatperson som har råkat ut för liknande bedrägerier. Morgan Sehlstedt påtalar att det är han som privatperson som är utsatt, eftersom bedragarna kom åt företagets konto via hans privata bankid.

Men i väntan på att eventuellt få tillbaka pengarna, så har Glinder startat en swish-insamling i förhoppningen att täcka en del av förlusten.

– Det är 500 personer som har skickat allt från tre till tusen kronor till oss. Det räcker inte på långa vägar, men tänk dig att det är 500 privatpersoner som aktivt har gjort något för oss.

Dessutom har ett antal leverantörer bidragit på olika sätt. Till exempel har företaget som arbetar med Glinders marknadsföring bjudit på en månadskostnad.

– Välviljan hos våra leverantörer och våra kunder är så stor att jag inte kunde drömma om det, säger Morgan Sehlstedt.