SVERIGES ENTREPRENÖRER

Näringslivsprofilen: Därför är det svårt att sätta rätt pris

Bild: ERIK MÅRTENSSON / TT

Prissättningen är en viktig, men bortglömd del i att bygga bolag. Det menar bokaktuelle näringslivsnestorn Rune Andersson. ”Konkurrenter har gått omkull för att de inte hanterat prisfrågor på rätt sätt”, säger han till Sydsvenskan.

I boken ”Sätt rätt pris och bygg lönsamma företag” djupdyker Rune Andersson, styrelseordförande i Mellby Gård, i konsten att sätta rätt pris. Konsumentföretag är betydligt bättre på prissättning än flera små- och medelstora företag, menar han.

– Ett skäl till att detta är att konsumenter inte är lika kostnadskänsliga – om du ska köpa en tub tandkräm så letar du inte efter tio olika sorter. Medan inom B2B så är det professionella uppköpare som genomför upphandlingar, säger han till Sydsvenskan.

Pris på olika varor kan skifta över tid.

– När jag var student var torsk det billigaste vi kunde köpa. Lax var en dyr fisk. I dag är det precis tvärtom: lax äter man till vardags och torsk på finare middagar. Det visar att pris inte styrs av produkten i sig utan människors uppfattning, säger Rune Andersson till tidningen.

Sydsvenskan: Näringslivsnestorn: Att sätta rätt pris är en konst (betallänk)