SVERIGES ENTREPRENÖRER
”Låt inte entreprenörskap hamna i skuggan av svenska och matematik”
I en tid där AI snabbt förändrar arbetsmarknaden, och där vi inte vet vilka yrken som kommer finnas i framtiden, kommer entreprenöriella kompetenser bara bli viktigare – precis som grunderna att kunna läsa, skriva och räkna. Därför måste regeringens utredning för nya läroplaner ge entreprenörskap en tydligare plats på grundskolan, skriver krönikören Tove Jarl.
Nu under läslovet är det många som fokuserar lite extra på att väcka ungas läslust. Tillsammans med att kunna skriva och räkna är det såklart grundläggande kunskaper. Men dit hör även entreprenörskap och entreprenöriella förmågor.
Därför behöver regeringens utredning för nya läroplaner inom bland annat grundskolan – förutom fokus på läsning, skrivande och matematik – även prioritera detta.
”Vi hör ofta lärare berätta om elever som ökat sin skolnärvaro.”
Som en föregångare inom det entreprenöriella lärandet i Sverige sedan 45 år ser vi på Ung Företagsamhet viktiga och tydliga effekter av vårt arbete varje dag. Entreprenöriellt lärande:
- låter elever tidigt utveckla förmågor som att samarbeta, lösa problem och att få utlopp för sin kreativitet. Viktiga egenskaper som behövs i alla företag – oavsett om man startar dem själv eller blir anställd.
- låter elever gå från idé till handling. Som i våra senaste läromedel i form av nyskrivna noveller utan slut där eleverna själva får skriva sin egen fortsättning, spela upp det som teater eller presentera muntligt. Det möjliggör arbete med delar av det centrala innehållet i svenska samtidigt som det stimulerar entreprenöriella förmågor som kreativitet.
- ökar både skolengagemang och studiemotivation enligt forskning, vilket har starkt inflytande på elevers skolnärvaro.
- bidrar till större inkludering i klassrummen då fler elever får möjlighet att visa sina talanger än vid traditionell undervisning. Vi hör ofta lärare berätta om elever som ökat sin skolnärvaro, växt som personer och ökat sitt självförtroende genom våra entreprenöriella undervisningsmetoder.
Idag finns vi på sex av tio grundskolor genom läromedel och utbildningar och cirka 600 000 gymnasieelever har drivit UF-företag, där de startar, driver och avvecklar ett företag under ett läsår, sedan 1980.
Genom våra entreprenöriella utbildningskoncept och läromedel skapar vi en unik brygga mellan skola och arbetsliv, där elever bland annat får komma på innovativa lösningar på riktiga problem hämtade från det lokala näringslivet. Ett viktigt bidrag i skolans värld.
”De entreprenöriella förmågorna kommer också bli allt viktigare.”
Forskning visar även att ju tidigare elever får utveckla sitt entreprenörskap – desto större effekter.
De entreprenöriella förmågorna kommer också bli allt viktigare på en arbetsmarknad som snabbt förändras genom AI. Därför arbetar vi på Ung Företagsamhet hårt för att entreprenörskap ska få en än mer konkret plats redan i grundskolan – och inte hamna i skuggan av andra fokusområden eller ämnen.
Det skulle både unga och samhället tjäna på.
Om krönikören
Tove Jarl är vd på Ung Företagsamhet.