DET SVENSKA SKATTETRYCKET

Skatteverket stoppar välgörenhet – företag tvingas slänga varor

Det är orimligt att fullt fungerande varor måste slängas istället för att doneras till behövande, menar Carola Lundell, executive vice president på Kicks Group. ”Det borde inte vara ett problem”, säger hon. Bild: Janerik Henriksson/TT, Mostphotos, Peter Joensson

Momskrångel hindrar företag att donera produkter till behövande. "Vi tvingas kassera fullt fungerande varor", säger Kicks toppchef Carola Lundell till TN. Företaget har skrivit brev till en rad ministrar och uppmanar nu fler företagare att ryta ifrån.

”Fullt fungerande varor kasseras, slängs eller bränns i stället för att skänkas till Stadsmissionen eller välgörenhetsorganisationer som hjälper människor på flykt till exempel”, sa Anna Sandberg Nilsson, momsexpert på Svenskt Näringsliv, nyligen till TN.

Företag som vill skänka andra varor än livsmedel till hjälporganisationer riskerar nämligen uttagsbeskattning vid momsbeskattningen. Det kan handla om varor som närmar sig utgångsdatum, är felmärkta, ute ur sortimentet eller av andra skäl inte går att sälja men är fullt funktionsdugliga.

Osäkerheten kring hur dagens regler ska tolkas medför att varor i betydande omfattning kasseras i stället för att komma till användning.

Fullt fungerande varor slängs

Kicks Group är bara ett av många bolag inom detaljhandeln som har varor som av olika anledningar inte säljer slut.

– Frågan om hur vi kan minska den andelen samt hur vi bäst tar hand om överblivna varor är en viktig hållbarhetsfråga för oss. Vi har tidigare sett över donation och nu senast tillsammans med Matmissionen tittat på hur vi skulle kunna donera varor till deras butiker. Men det faller tyvärr på problematiken med de otydliga skatte- och momsreglerna, säger Carola Lundell, executive vice president på Kicks Group, till TN.

– Vi har lagt ned en hel del tid på att försöka reda ut frågan, inklusive dialog med Skatteverket, men problemet med att olika varor riskerar att utvärderas olika skattemässigt kvarstår, fortsätter hon.

Kicks har en stark vilja att bidra till ett mer hållbart samhälle, förklarar Carola Lundell. Därför är det av yttersta vikt att de också ges rätt förutsättningar i form av ramverk och regler, betonar hon.

När det gäller livsmedelsdonationer så har det hänt saker. Enligt Skatteverkets rättsliga vägledning från februari 2022 så framgår det att en vara som har förblivit osåld och därför avses att kasseras kan doneras till hjälporganisationer utan att företagen åker på en momssmäll.

– Vägledningen gäller dock endast matvaror. Resultatet av detta är att vi som vill skänka andra varor än livsmedel till hjälporganisationer riskerar uttagsbeskattning vid momsbeskattningen, säger Carola Lundell.

Vad får det för konsekvenser? Ge gärna exempel?

– Osäkerheten i hur dagens regler ska tolkas medför att varor i onödig omfattning kasseras i stället för att komma till användning, vilket är kontraproduktivt när vi som samhälle ska ställa om. Det som vi bolag behöver är politik och riktlinjer som hjälper och inte stjälper oss att ta vår del av ansvaret, säger hon och fortsätter.

– Avfallstrappan, ett EU-direktiv som är antaget i den svenska miljöbalken, är tydlig med att vi i första hand ska vi se till att skapa så lite avfall som möjligt. Dagens regler bidrar tyvärr till att försvåra avfallsminskningen.

I vilken omfattning tvingas ni slänga fungerande varor? Kan ni uppskatta vad det kostar?

– Vi tvingas kassera fullt fungerande varor, ja. Det är en problematik som finns i detaljhandeln generellt, så även hos Kicks Group. Det kan handla om produkter som närmar sig utgångsdatum, är felmärkta, ute ur sortimentet eller av andra skäl inte går att sälja men är fullt funktionsdugliga, säger hon.

Men Carola Lundell betonar att företagen inte är de största förlorarna i det här, utan mottagarna.

– Det är inte i grunden en fråga om vad det kostar för oss att kassera, utan att det borde vara en lösning och inte ett problem att donera varor. De borde komma till användning, i detta fall av ekonomiskt utsatta människor.

Skrivit brev till flera ministrar

Carola Lundell menar att dagens otydliga regler kan kritiseras ur både ett socialt och miljömässigt hållbarhetsperspektiv. Nu uppmanar hon fler företag att ryta ifrån mot regelbördan och byråkratin på detta område.

– Redan i augusti skickade Kicks Group ett brev till finansministern, energiministern, näringsministern samt klimat- och miljöministern om behovet av regeländring och vi hoppas att fler företag uppmärksammar våra politiker på problematiken, säger hon.

Vad vill ni se från politiken då?

– Vi vill se skatteregler och tolkningar som inte motarbetar företag som vill se till att varor kan nyttjas, i stället för att kasseras. För att undanröja otydligheten behöver det klargöras att även andra produkter omfattas av vägledningen för matvaror, så som exempelvis hud- och hårvårdsprodukter och kosmetik. En annan tolkning vore varken socialt eller miljömässigt ansvarsfull, säger hon.

Sverige sticker ut

Att nyttja befintliga resurser på bästa sätt är en viktig fråga för Kicks, och EU:s handlingsplan för den cirkulära ekonomin prioriterar tydligt att andelen varor och produkter som inte används måste minska.

– Lösningar kring donation finns redan på plats bland annat i Frankrike där lagstiftning bidrar till att bevara naturresurser och klimatet samt att skapa nya arbetstillfällen, förutom att på ett konkret sätt ge stöd till medmänniskor i ekonomisk utsatthet, säger hon.

– Det är i min mening ingen kontroversiell fråga och det finns ingen anledning till att en liknande lag inte skulle vara möjlig i Sverige. Låt oss för enkelhetens skull börja med att förtydliga att Skatteverkets rättsliga vägledning ska gälla samtliga konsumentvaror. Efter det kan vi fortsätta med att höja ambitionerna för ett cirkulärt Sverige, fortsätter hon.

Inte bara Frankrike har kommit längre än Sverige i den här frågan. Polen har infört 0 procents moms på donationer till ukrainska flyktingar. Även Finland, Lettland, Belgien, Litauen och Tyskland har gjort liknande åtgärder, skrev skatteexperten Tara Muinafshar på Svenskt Näringsliv nyligen i ett blogginlägg.