SVERIGES ENTREPRENÖRER

Rydings misstag som företagare - skulle ha blivit global direkt

Bild: PONTUS LUNDAHL / TT

Under pandemin fick Yvonne Ryding kämpa i motvind med sitt företag. För Expressen berättar hon om motgångarna men även sin entusiasm inför hösten.

Yvonne Ryding kan på flera sätt sägas ha varit före sin tid när hon påbörjade sin entreprenörsbana. Redan 1995 startade hon ett hudvårdsmärke under eget namn, produkterna skulle bara vara vegetabiliska och lokalproducerade, vilket är trender som går igen nu år 2021.

Hon säger själv att det var ovanligt att i Sverige tillverka de produkter som hon tog fram. Men hon såg det som ett sätt att skapa jobbtillfällen.

– Sen har mycket fallit på plats runt ett miljötänk, och att bygga serien kring ett litet antal produkter som kan användas på flera olika sätt, och som är unisex. Det är ju också miljötänk, säger Yvonne Ryding till Expressen.

Yvonne Ryding menar att det kan vara tufft att driva företag som kvinna. Hon säger till Expressen att det var var ”män överallt, på varenda post” då hon startade.

Hög konkurrens i kombination med pandemin är också en del i varför de senaste åren varit tuffa. Framförallt önskar Yvonne Ryding att hon satsade på den internationella marknaden tidigare.

– Jag känner att jag med facit i hand skulle ha börjat med det tidigt. Men då hette det att man ska lyckas i Sverige först, och sen går man vidare. Det ångrar jag djupt att jag inte motsatte mig.

Expressen: ”Jag har hamnat på en skön plats i livet”

Expressen: Yvonne Rydings ilska mot männen: ”Jag blir så arg”