FÖRETAGANDE I PRAKTIKEN

När återförsäljarna sade nej startade de e-handel

Bild: Pressbild

Trots strul med återförsäljare lyckades entreprenörssystrarna öka omsättningen med 27 procent under 2021, skriver E-handel.se.

Systrarna Sara Sidenbladh och Anna Rietz lyckades under 2021 öka sitt barnklädföretag Geggamojas omsättning från 15 miljoner kronor till 19 miljoner kronor. En stor skillnad från tidigare år är deras utökade e-handel. Trots att Geggamoja säljs hos flera stora butikskedjor, bland annat Åhléns, Cdon och Stadium, skedde 80 procent av deras försäljning 2021 över nätet.

– Vi såg att efterfrågan var stor på produkter som återförsäljarna inte ville ta in. Det handlade om till exempel ytterkläder och funktionsplagg. Då skapade vi “online only”-kategori som bara säljs via e-handeln och på olika marknadsplatser, säger Sara Sidenbladh till E-handel.

Med fjolårets e-handelssuccé satsar Anna Rietz och Sara Sidenbladh nu på att skapa en internationell plattform med fler språkmöjligheter.

E-handel.se: Geggamoja missade målet – då tar man sikte på expansion