SVERIGES ENTREPRENÖRER

Krogtjänst vände kris till succé

Bild: Fredrik Sandberg/TT

Leverantörsbolaget Flaivy, vars grundtanke var att leverera hantverksöl, åkte på en tvärtnit efter pandemin. Som nödlösning tvingades bolaget helt byta riktning – det visade sig vara ett lyckat drag, skriver Di Digital.

I dag använder sig 50–60 leverantörer till dagligvaruhandeln och hotell- och restaurangbranschen av Flaivys affärssystem, som samordnar alla steg från beställning, lagerhållning, logistik, fakturering och övrig administration.

Samtidigt lever hantverksöl-traditionen kvar då Flaivy främst är inriktade på nischspelare i dryckesbranschen. Affärssystemet är särskilt tacksamt för kunderna i och med Sveriges strikta alkohollagar.

– För att flytta alkohol utan att betala skatt för det måste det följa med ett EMCS-certifikat, något som sköts automatiskt via vårt system. Även punktskatter och restaurangernas folkhälsodeklarationer sker per automatik i systemet, säger Flaivys vd Daniel Juhlin.

I år räknar Flaivy med att nå strax under 100 miljoner kronor i omsättning, för att sedan dubbla det 2022. Inom fem år kommer bolaget nått en miljard kronor i omsättning, tror Daniel Juhlin.

Det går heller inte att utesluta en notering i framtiden.

Di Digital: Krogtjänst vände kris till succé – siktar mot 100 miljoner i omsättning i år