SVERIGES ENTREPRENÖRER

Företagarprofilen: Städbranschen växer, men det saknas folk

Städbranschen är fortfarande het trots genomliden pandemi och Ukrainakriget. Den stora nöten att knäcka är att hitta rätt kompetens, säger Emma Unevik, vd på Stockholms Städsystem, till redaktionen på Svenskt Näringsliv.

Städbolag har drabbats väldigt olika av pandemin beroende på vilka kunder de har. Till exempel har de som är inriktade på att städa hotell drabbats hårt eftersom de flesta hotell har stått tomma. Men större delen av branschen har ändå klarat sig hyggligt eftersom de flesta har tvingats dra ner inom vissa delar av verksamheten samtidigt har kunnat utöka med nya tjänster.

Ukrainakrisen har än så länge liten negativ påverkan på städbranschen. Tvärtom är det fortfarande många företag som öppnar sina kontor efter pandemin och köper mer städtjänster, enligt Emma Unevik.

Hon vittnar om att kunskapsbehoven har ökat mycket i städbranschen de senaste tio åren, framför allt när det gäller arbetsledare. I takt med det har också rekryteringen blivit svårare.

– Det ställs mycket högre krav än vad det gjorde för 10–15 år sedan. Då räckte det om en arbetsledare var duktig på städning och var bra på att leda medarbetare. Men idag kräver det en helt annan typ av kompetens. De måste vara lite av allkonstnärer.

Även om städyrket fortfarande är ett hantverksyrke, ska en arbetsledare dessutom kunna sådant som maskiner och golvmaterial men också kunna hantera datorn, mobilen, sitta i möten och hantera ganska avancerade digitala ekonomi- och kvalitetsuppföljningssystem, poängterar hon.

– De höga kraven gör det oerhört svårt att rekrytera. Kompetensen finns men det är huggsexa om dem som är riktigt duktiga. Det gäller att ha kompetens kring det administrativa som i vilken chefsroll som helst, men samtidigt vara proffs på städning.

Svenskt Näringsliv: För att hitta rätt kompetens har Stockholms Städsystem tagit hjälp av en rekryteringsbyrå