SVERIGES ENTREPRENÖRER

Företagarduon som går på max trots pandemin

Richard och Christoffer Bergfors är vd respektive vice vd. Bild: Tom Simon Pudas

Restaurangbranschen blöder, men den svenska snabbmatskedjan Max tar ändå tillfället i akt att ställa om hela verksamheten, skriver SvD.

– Under coronakrisen har vi inte gömt oss i någon grotta, snarare tvärtom. Vi har i stället utvecklat vår produkt med digitala beställnings­stolpar, bilservering, burgare speciellt framtagna för take away och anpassat oss så att gästerna kan ta sig till Max även om man behöver hålla sig isolerad, säger en av bröderna bakom succéföretaget, Christoffer Bergfors, till SvD.

Pandemin har slagit mot företaget, men Bergfors menar att Max ändå klarat sig relativt väl med tanke på det stålbad som restaurangbranschen har tvingats genomlida.

Så fort restriktionerna infördes förra våren började bröderna ställa om verksamheten i förhoppning om att bolaget kunde ta marknadsandelar från de utländska jättarna som inte kan ställa om lika snabbt.

Flera framgångsfaktorer bakom succén

  • För 50 år sedan öppnade den första Maxrestaurangen i Gällivare. Richard och Christoffer Bergfors är vd respektive vice vd.
  • I dag driver familjeföretaget ett imperium med över 120 restauranger i sex länder.
  • I en intervju med sajten Fastfood.net säger Richard Bergfors, vd på Max, att framgången byggts av flera faktorer. ”I grund och botten är det många beståndsdelar, dels är det ägarformen, det är ett familjeföretag som startades av min mamma och pappa och de har haft en långsiktighet, en järnvilja och en tydlig riktning hela tiden, säger han till Fastfood.
  • Kedjans framgångsfaktorer är också att man vill stå utanför börsen och därmed ha friheten att ta långsiktiga beslut.

SvD: ”Vi fortsätter med det vi lärde oss redan vid frukostbordet när vi var små om hur man driver business”

Foodnet: Därför kommer inte Max att börsnoteras