SVERIGES ENTREPRENÖRER

Entreprenören som sätter lönsamhet på tapeten

Mikael Lindgren är vd för Färggrossen i Nybro. De låga vinstmarginalerna i tapetbranschen har gjort att han tänkt i helt nya banor. Bild: Kristina Wirén

Mikael Lindgren är tapetgrossisten som bestämt sig för att modernisera en hel bransch, inte bara i Sverige utan även i Europa. Bort med tunga album med tapetprover och in med led-skärmar, tapettorn och en supersnabb tryckpress. ”Vi har inget lager. Vi trycker bara efter order”, förklarar Mikael Lindgren.

Tapetbranschen har länge brottats med bristande lönsamhet. Förra året sålde företaget Färggrossen i Nybro tapeter för åttasiffriga belopp, men företaget tjänade inga pengar på försäljningen. Det berättar Mikael Lindgren, vd och delägare i Färggrossen.

– Vi tjänade inget på tapeterna och handlarna tjänade inte heller något på dem. Vi hade nått vägs ände. Antingen ger man upp eller så gör man något annat, säger han.

Mikael Lindgren bestämde sig för att göra något annat.

– Jag har grubblat mycket på lönsamhetsproblemet och hade en idé om att tillverka och sälja tapeter på ett helt nytt sätt. På så sätt skulle både vi och återförsäljarna kunna tjäna pengar och det är ju inte fel om det även blir billigare för konsumenten i slutändan, säger han.

Tapeterna trycks med miljövänlig färg

Mikael Lindgren sålde, eller snarare gav bort, hela sitt lager med 12 000 tapetrullar för att få plats en supermodern tryckpress, som kan spotta ut två tapetrullar i minuten. Med den kan Färggrossen själv tillverka tapeter som trycks efter varje kunds beställning. Tapeterna trycks med miljövänlig färg på flamskyddat papper i exakt rätt antal rullar och kunden får varorna hemskickade eller hämtar dem i närmaste butik.

Tapeterna trycks efter beställning. Två rullar i minuten klarat pressen att spotta ur sig. Bild: Kristina Wirén

– Vi har inget lager. Vi trycker bara efter order. Restmaterialet ska vi sälja till målerierna som golvskyddspapper, förklarar Mikael Lindgren.

Utvecklat egen mjukvara

Den andra delen av Färggrossens innovation består av ett ”tapettorn”, som med start i september, ska installeras hos 108 färg- och byggbutiker i hela landet. Där ska kunderna kunna se tapeterna i miljö på en stor led-skärm. Tapettornet sparar utrymme i butiken, och ersätter de tunga – och dyra - albumen med tapetprover.

– Med tapettornet frigörs butiksyta. Butiken kan ändå ha samma eller större utbud och det blir mer roligt, säger Mikael Lindgren.

Tapettornet är i sin tur uppkopplat mot tryckpressen hos Färggrossen i Nybro, som trycker och skriver ut tapeterna. Mjukvaran som används i tapettornet har Färggrossen utvecklat och det är den som utgör den verkliga innovationen i företagets nya affärsidé.

Med tornet kan konsumenten kunna hitta exakt rätt tapet till sitt hem. Mikael Lindgren visar hur man kan filtrera tapetutbudet efter färg, mönster, färgkombinationer och design.

Färggrossen har avtal med 22 formgivare och Mikael Lindgren visar en tapet med mönster av Rebecca Elfast. Bild: Kristina Wirén

I dagsläget har Färggrossen avtal med 22 designers, rättigheterna till drygt 3 000 olika mönster och 100 000 bilder som kan bli fototapeter. Planen är att utbudet ska växa. Idag lever en kollektion i genomsnitt i tre år.

– Våra mönster försvinner aldrig. Det är bättre att sälja få mönster som man tjänar bra på än många man inte tjänar någonting på, säger Mikael Lindgren.

För att återförsäljarna inte ska konkurrera prismässigt med varandra får de tillgång till olika delar av tapetutbudet.

Går redan på export

Färggrossen har investerat 15 miljoner kronor i den nya mjukvaran, tapettornet och tryckpressen. Det är mycket pengar för ett företag som förra året omsatte 65 miljoner kronor.

– Vi tar två steg bakåt för att ta fem steg framåt. Inom några år räknar jag med en omsättning på 100 miljoner, säger Mikael Lindgren.

Han har stora ambitioner att utveckla och växa företaget med affärsidén. Efter färghandlarna väntar bygghandeln. Och efter Sverige väntar Europa.

Redan nu är det klart att Färggrossens tapeter kommer att säljas i Finland, Norge och Tyskland.

– Om fem år har vi tagit ett bra grepp om branschen och har tre maskiner till. Om tre år trycker vi även på textil för gardiner, påslakan och örngott. Vi har redan samarbetspartners som är intresserade, säger Mikael Lindgren.

Fakta/ Färggrossen

Ägare: Mikael Lindgren och Ewa Andreasen

Vd: Mikael Lindgren

Ort: Nybro

Verksamhet: Grossistverksamhet inom färg och ytbehandling, tapet och väggmaterial, lim, spackel och fog, kläder, rengöring och maskiner.

Antal anställda: 10

Omsättning: 65 miljoner kronor under 2021