E-HANDELNS UTVECKLING

Fortsatt kräftgång för e-handeln

E-handeln fortsätter nedåt, visar Svensk Handels e-handelsindikator för augusti. Arkivbild. Bild: Janerik Henriksson/TT

Ekonomi (TT)

E-handelns omsättning minskade med 11 procent i augusti, enligt Svensk Handels e-handelsindikator.

Minskningen är i nivå med föregående månad och innebär en fortsättning på en trend som synts hela året. Under sommarmånaderna har särskilt e-handeln från utlandet minskat kraftigt – med 60 procent jämfört med i fjol.

"Det har, allt annat lika, bidragit till att hålla uppe den inhemska konsumtionen bland annat inom den svenska e-handeln", säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel i ett pressmeddelande.

Trots fokus på svenskt, och trots ökade priser, minskade omsättningen på e-handeln från svenska aktörer med 11 procent i augusti. En utveckling som enligt Svensk Handel till stor del förklaras av hushållens försvagade köpkraft och ekonomiska oro.

Andelen av befolkningen som e-handlade ökade från 64 till 68 procent i augusti jämfört med juli, men det genomsnittliga köpbeloppet minskade.

"Vi ser nu också en tydlig branscheffekt som drar ner de genomsnittliga köpbeloppen, när e-handlandet i kapitaltunga delbranscher som hemelektronik, möbler/inredning och byggvaror minskar", säger Johan Davidson.

Sedan januari har omsättningen på e-handen minskat med 13 procent från enbart svenska företag jämfört med i fjol, och med 16 procent totalt.